Enabling Knowledge Creation
How to unlock the mystery of tacit knowledge and release the power of innovation
Gebonden Engels 2000 9780195126167Samenvatting
Het boek 'De kenniscreërende onderneming' geldt als een van de grondleggende boeken over kennismanagement. Als vervolg op dit bekende boek verschijnt nu het boek 'Enabling Knowledge Creation'. De auteurs laten in hun nieuwe boek zien hoe ondernemingen de ideeën over kenniscreatie in praktijk kunnen brengen. De uitdaging is de juiste omstandigheden te creëren die ervoor zorgen dat medewerkers zich aangespoord voelen om kennis te creëren, combineren en toe te passen. En vervolgens is het van belang deze nieuwe kennis te kunnen transformeren in nieuwe activiteiten waarmee waarde kan worden gecreëerd voor de onderneming. De auteurs baseren zich op onderzoek bij ondernemingen als Unilever, Siemens, Skandia en Sony en beschrijven vijf factoren die kenniscreatie ondersteunen: (1) een visie op kennis formuleren, (2) conversaties reguleren, (3) kennisactivisten mobiliseren en met elkaar in contact brengen, (4) de juiste context creëren en (5) lokaal aanwezige kennis beschikbaar maken voor de gehele organisatie. Deze factoren worden ieder in een apart hoofdstuk uitgebreid uitgewerkt.
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan