Lees verder
Ruud Bouwman is een ervaren crisis manager met sterke financiële achtergrond. Specialties: recovery opdrachten bij ondernemingen in zwaar weer.
Meer over Ruud BouwmanOp de schouders van grote en kleine reuzen
Vier eeuwen geschiedenis van Nederland, van ondernemers en de kansen die ze grepen
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2018 1e druk 9789000361045Samenvatting
Vier eeuwen geschiedenis van de Nederlandse ondernemer
Nederland heeft vanaf de zeventiende tot en met de twintigste eeuw veel spraakmakende en indrukwekkende ondernemingen voortgebracht, waar boeiende, verbluffende en soms komische verhalen achter schuilgaan.
Die verhalen vormen de rode draad van dit boek. Het vertelt over de bijzondere geschiedenis van vooruitstrevende ondernemers, die kansen pakten toen die zich aandienden en over hoe en waarom die kansen vaak ook weer vervlogen. De samenhang met de tijd waarin deze toonaangevende ondernemers opereerden, is essentieel.
Van de grootse successen en verwoestende tegenslagen van de VOC en de WIC in de Gouden Eeuw tot de miraculeuze ontwikkeling van Booking.com ten tijde van de digitale revolutie. Ook is er aandacht voor de ondernemers zelf, de grote en de kleine reuzen die het ondernemerslandschap door de eeuwen heen vorm gaven. Isaac le Maire, de meest hardnekkige bestrijder van de VOC, de margarinemagnaten Jurgens en Van den Bergh, de grote Anton Philips, de ijdele Cornelis Verolme en vele anderen, onder wie zelfs Rembrandt van Rijn, passeren de revue.
Op de schouders van grote en kleine reuzen geeft ons een kijkje in de inspirerende ondernemersgeest en soms onnavolgbare genialiteit van degenen die ons land op de kaart zetten, maar toont ons ook hoe ondernemingen finaal ten onder kunnen gaan. Onze vaderlandse geschiedenis, algemeen en economisch, vanuit een bijzondere invalshoek.
Specificaties
Expertrecensies (3)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Ruud Bouwman
Inhoudsopgave
Inleiding
Deel I De Gouden 17de eeuw
Inleiding 21
De politieke situatie 22
De economische situatie, de Republiek als onderneming 26
Grootschalige investeringen 34
Financiële innovaties 36
Technische innovaties 40
Conclusie 41
Ondernemingen en ondernemers 44
De voc in de Gouden Eeuw 45
De wic in de Gouden Eeuw 62
De Noordse Compagnie 66
Elias Trip en zijn partners 69
Zwaar weer in de Gouden Eeuw, de Desolate Boedelkamer 73
De bv Rembrandt van Rijn
Tulpenhandel, de eerste speculatieve crisis uit de wereldgeschiedenis 79
Deel II Van 1672 tot 1813, de neergang
Inleiding 85
De politieke situatie 85
De economische situatie 90
Ondernemingen en ondernemers 98
De voc 100
Speculatief zwaar weer in de achttiende eeuw 107
De lotgevallen van de doorgestarte wic 115
Vaderlandse Maatschappij van Reederij en Koophandel, Hoorn 119
Het einde van de Amsterdamse Wisselbank 121
Een sprankje hoop 123
Deel III Langzaam herstel in de negentiende eeuw
Inleiding 129
De politieke situatie 131
De economische situatie 136
Conclusie 149
Ondernemingen en ondernemers 149
De pioniers, Regout en Scholten 149
De Twentse textielindustrie 165
Jurgens en Van den Bergh 172
Philips 181
Koninklijke/Shell Groep 193
Naschrift bij de tweede industriële revolutie 207
Vroom & Dreesmann 209
Deel IV De twintigste eeuw
Inleiding 217
De politieke situatie 219
De economische situatie 224
Ondernemingen en ondernemers 239
Van Heek en de Twentse textielindustrie 241
Jurgens en Van den Bergh, vervolg 249
Philips, vervolg 262
De Koninklijke/Shell, vervolg 278
Cornelis Verolme 285
Vroom & Dreesmann, vervolg 303
Elsevier en Pierre Vinken 314
De ict- en internetondernemingen 330
Heeft de toekomst ook weer haar reuzen? 344
Ten slotte 346
Vier eeuwen ondernemen 346
Globalisering 347
De toenemende invloed van aandeelhouders 350
Protectionisme 353
Kartels en machtsmisbruik 354
Risico’s van het ondernemen en de overheid 356
Bonussen en hebzucht 357
Het kapitalisme 359
De factor geluk 359
Dankwoord 361
Literatuurlijst en bronnen 363
Register 367
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan