

Yascha Mounk is schrijver en hoogleraar Internationale relaties aan Johns Hopkins University en is gespecialiseerd in de opkomst van het populisme en de liberaal-democratische crisis.
Meer over Yascha MounkHet grote experiment
Waarom multiculturele samenlevingen uiteenvallen en hoe ze kunnen standhouden
Paperback Nederlands 2022 9789000372812Samenvatting
Gezaghebbend politiek denker Yascha Mounk over de toekomst van de democratie
Lange tijd hielden veel democratieën een wrede machtsstructuur in stand waarbij minderheden werden gedomineerd en uitgebuit. Toch is het belangrijkste doel van democratische landen wereldwijd om zowel divers als gelijkwaardig te zijn.
Maar hoe kunnen we, nu onze samenlevingen steeds multicultureler worden, de democratie laten standhouden?
Gerenommeerd politiek denker Yascha Mounk laat ons zien dat het verleden cruciale inzichten kan bieden om het in de toekomst beter te doen. Of groepen elkaar gaan zien als vrienden of vijanden, als vreemdelingen of landgenoten, is volgens Mounk aan onszelf. 'Het grote experiment' geeft inzicht in een urgent probleem en biedt hoop op een betere toekomst van de democratie.
Specificaties
Inhoudsopgave
Deel 1: Wanneer het misgaat met multiculturele samenlevingen
1. Waarom niet iedereen gewoon met elkaar door één deur kan
2. Drie manieren waarop multiculturele samenlevingen mislukken
3. Hoe de vrede te bewaren
Deel 2: Hoe een multiculturele samenleving eruit zou moeten zien
4. Welke rol is er voor de staat weggelegd?
5. Kan patriottisme een positieve functie hebben?
6. Moeten de velen één worden?
7. Kunnen we een waarachtige manier van samenleven tot stand brengen?
Deel 3: Hoe een democratische multiculturele samenleving een succes kan worden
8. Redenen voor optimisme
9. Demografie bepaalt niet alles
10. Beleid dat helpt
Conclusie
Dankwoord
Noten
Register
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan