

Adam Tooze is auteur en hoogleraar Moderne Geschiedenis aan Columbia University, waar hij tevens voorzitter is van het European Institute. Hij is gespecialiseerd in de economische wereldgeschiedenis en schreef onder andere het veelgeprezen 'Gecrasht', over de financiële crisis van 2008, dat bekroond werd met de Lionel Gelber Prize.
Meer over Adam ToozeShutdown
Corona en de wereldwijde crisis van 2020
Paperback Nederlands 2021 1e druk 9789000375394Samenvatting
De gevolgen van de coronacrisis voor de wereldeconomie
Toen de eerste berichten over Covid-19 naar buiten kwamen, waren de financiële markten meteen op hun hoede. Toch hadden ze nooit de totale economische ineenstorting kunnen voorspellen die zou volgen. Aandelenmarkten stortten in, valuta's kelderden en investeerders raakten in paniek. Binnen enkele weken kwam de wereldeconomie abrupt tot stilstand en werden honderden miljoenen werkloos. Voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog kromp het hele mondiale economische systeem.
In 'Shutdown' vertelt historicus en econoom Adam Tooze het verhaal van de ineenstorting. In deze diepgaande en soms schokkende analyse onderzoekt hij de huidige situatie en hoe de wereld er na deze ongeëvenaarde crisis uit zal zien.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Inleiding
Deel I: 'Ziekte X'
1. Georganiseerde onverantwoordelijkheid
2. Wuhan, niet Tsjernobyl
3. Februari: tijdverspilling
4. Maart: wereldwijde lockdown
Deel II: Een ongekende wereldcrisis
5. Vrije val
6. Opnieuw: 'koste wat het kost'
7. De economie aan de beademing
8. Het instrumentarium
Deel III: Een hete zomer
9. De nieuwe EU
10. China: momentum
11. De nationale crisis in de VS
Deel IV: Interregnum
12. De race om een vaccin
13. Schuldverlichting
14. Ontwikkelde economieën: de kraan open
Conclusie
Noten
Register
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan