Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Meso-economie en bedrijfsomgeving

Paperback Nederlands 2022 9789001010584
Verkooppositie 3752Hoogste positie: 3752
Verwachte levertijd ongeveer 4 werkdagen

Samenvatting

- Analyse van de concurrentie tussen ondernemingen staat centraal, vanuit micro-economisch perspectief én meso-economisch perspectief;
- zeer geschikt om de concurrentie-intensiteit en concurrentieposities op concrete markten en voor concrete ondernemingen vast te stellen;
- geeft inzicht in de strategische mogelijkheden die ondernemingen hebben om hun concurrentiepositie te verbeteren.

Meso-economie en bedrijfsomgeving is de enige geïntegreerde methode voor bedrijfstakanalyse waarin een verband wordt gelegd tussen de bedrijfstakomgeving en bedrijfsbeslissingen. Met dit boek kunnen studenten vanuit een praktische invalshoek verschillende analyses uitvoeren. Zo kunnen ze de intensiteit van de concurrentie analyseren, de concurrentiepositie van individuele ondernemingen vaststellen en analyseren welke gevolgen het ondernemingsbeleid heeft op de concurrentiepositie.

Het boek is onderdeel van de serie Algemene economie en bedrijfsomgeving van Marijs en Hulleman.

In deze vernieuwde, achtste editie van Meso-economie en bedrijfsomgeving is er ruime aandacht voor de toenemende marktmacht van grote ondernemingen, bijvoorbeeld in de big tech. Daarnaast zijn alle casussen aangepast aan de hand van de meest recente ontwikkelingen.

Meso-economie en bedrijfsomgeving richt zich op hbo-studenten die zich voorbereiden op een kaderfunctie in het bedrijfsleven of bij de overheid. Het boek is met name geschikt voor de opleidingen Accounting & Control, Bedrijfseconomie, Commerciële Economie, Bedrijfskunde MER.

Studenten en docenten vinden in de ondersteunende online omgeving o.a. een overzicht van de leerdoelen, opgaven, een begrippentrainer, toetsen en samenvattingen.

Bij dit boek kunnen docenten zelf toetsen samenstellen met behulp van Toets-op-Maat. Deze toetsenbank bevat alle vragen uit de oefentoetsen voor studenten en daarnaast een set unieke vragen voor de docent: ideaal voor een tentamen! Toetsen kunnen worden geëxporteerd naar diverse formats.

Specificaties

ISBN13:9789001010584
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:212
Uitgever:Noordhoff
Druk:8
Verschijningsdatum:20-6-2022
Hoofdrubriek:Economie
ISSN:

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Ad Marijs

Ad Marijs is als docent algemene economie verbonden aan de Christelijke Hogeschool Windesheim. Hij schrijft al 25 jaar over dit onderwerp en is samen met Wim Hulleman auteur van de gehele serie Algemene economie en bedrijfsomgeving.

Andere boeken door Ad Marijs

Over Wim Hulleman

Wim Hulleman is als docent algemene economie verbonden aan de Christelijke Hogeschool Windesheim. Hij schrijft al 25 jaar over dit onderwerp en is samen met Ad Marijs auteur van de gehele serie Algemene economie en bedrijfsomgeving.

Andere boeken door Wim Hulleman

Inhoudsopgave

Inleiding 8

1 Bedrijfstak 11
1.1 Markt en bedrijfstak 12
1.2 Classificatie van bedrijven 15
1.3 Bedrijfskolom 18
1.4 Concurrentie 25
Kernbegrippenlijst 39

2 Vraag 41
2.1 Behoeften en consumentenvoorkeuren 42
2.2 Prijs 48
2.3 Invloed van substituutproducten 56
2.4 Inkomen en bevolkingsomvang 57
2.5 Vraag op producentenmarkten 60
Kernbegrippenlijst 62

3 Aanbod 65
3.1 Kosten 66
3.2 Innovatieve activiteiten 88
Kernbegrippenlijst 98

4 Marktstructuur en marktvormen 101
4.1 Marktmodel 102
4.2 Structuur, gedrag en resultaat 106
4.3 Marktvormen 122
Kernbegrippenlijst 137

5 Overheidsinvloed 139
5.1 Economische orde 140
5.2 Overheidsbeleid: marktfalen 146
5.3 Regulerende functie van de overheid: marktimperfecties 152
Kernbegrippenlijst 166

6 Dynamiek van bedrijfstakken 169
6.1 Gedrag van ondernemingen en bedrijfstakdynamiek 170
6.2 Productlevenscyclus en structuur van bedrijfstakken 176
6.3 Concentratie in bedrijfstak en bedrijfskolom 179
6.4 Diamant van Porter 185
6.5 Vijfkrachtenmodel van Porter 193
6.6 Ondernemingsstrategie 194
Kernbegrippenlijst 205

Antwoorden tussenvragen 208
Register 216

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Meso-economie en bedrijfsomgeving