Mirjam Groen heeft een schat aan werkervaring met studenten en professionals binnen onderwijs en maatschappelijke organisaties. In verschillende studierichtingen in het hoger onderwijs is zij actief als (freelance) docent, supervisor en onderwijsontwikkelaar. Daarnaast heeft zij een eigen praktijk voor supervisie, intervisie en coaching: De Reflectiepraktijk.
Meer over Mirjam GroenReflecteren: de basis
Op weg naar bewust en bekwaam handelen
Paperback Nederlands 2019 4e druk 9789001900021Samenvatting
De essentie van het reflecteren is het nadenken over het eigen (professioneel) handelen om dit vervolgens te kunnen optimaliseren. In Reflecteren: de basis kunnen studenten deze reflectievaardigheid ontwikkelen met behulp van voorbeelden, voorbeeldgedrag en oefeningen. De student leert in eerste instantie te reflecteren op alledaagse situaties door te ontdekken welke vragen die aan zichzelf kan stellen. Ook komen enkele verhelderende reflectiemodellen en een stappenplan voor het reflectieproces aan bod.
Binnen het reflectieproces gaat het om het herkennen van een situatie, het analyseren ervan en op basis daarvan conclusies trekken over het (eigen) handelen binnen de betreffende situatie. De beschreven reflectiemodellen en het stappenplan kunnen gebruikt worden bij het maken van een reflectieverslag. De verschillende verslagonderdelen worden uitgebreid toegelicht. Het laatste deel van het boek bespreekt integriteit en professionele dilemma’s aan de hand van casussen uit de beroepspraktijk.
Het boek is te gebruiken binnen alle hbo-opleidingen.
Naast het boek is er een ondersteunende website voor zowel studenten als docenten. Studenten vinden er een reflectieportfolio, reflectiekaarten en reflectieoefeningen. Docenten kunnen op de website terecht voor extra werkvormen, praktijkcasussen, reflectiekaarten, een reflectiespel, een reflectieportfolio en relevante video’s.
- Het eerste Nederlandstalige basisboek over reflecteren dat uitgaat van de student;
- heeft een heldere opbouw met een stappenplan, checklists en oefeningen;
- met uitgebreide online ondersteuning: casuïstiek, oefeningen, reflectieportfolio en reflectiespel.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
DEEL 1 Kennismaking 13
1 Reflecteren, een praktijkvoorbeeld 15
1.1 Reflectievragen door de ik-persoon 17
1.2 Wanneer stel ik deze vragen? 20
1.3 Betekenisvolle situatie 21
1.4 Bewustwording en gevoelssignaal 21
1.5 Eigen gedrag centraal stellen 22
1.6 Vragen stellen 23
1.7 Het belang van vragen stellen aan jezelf 24
Samenvatting 26
Opdrachten 27
2 Het begrip reflecteren: doel, betekenis en gebruik 31
2.1 De term reflecteren 33
2.2 Het doel van reflecteren 33
2.3 Een uitstapje naar de filosofie 33
2.4 Supervisie 36
2.5 Intervisie 37
2.6 Reflecteren: een beroepsvaardigheid 37
2.7 Belang van reflectie 39
2.8 Relatieafhankelijkheid en samenwerking 41
2.9 Reflecteren: een actueel begrip 42
2.10 Reflecteren: toekomstgericht en actiegericht 44
Samenvatting 45
Opdrachten 46
3 Het vermogen te reflecteren 51
3.1 Reflectievermogen 53
3.2 Abstract denken 53
3.3 Adolescentie 54
3.4 Cognitieve ontwikkeling 54
3.5 Sociale cognitie 56
3.6 Diversiteit 57
Samenvatting 60
Opdrachten 61
DEEL 2 Theoretisch kader 65
4 Theorieën over reflecteren 67
4.1 Leren en reflecteren 69
4.2 Reflecteren in de beroepspraktijk 73
4.3 Het reflectieproces 76
4.4 Het reflectieproces in de praktijk 84
4.5 Reflecteren: omschrijving en stappenplan 88
Samenvatting 90
Opdrachten 91
5 Beheersingsniveaus van reflecteren 95
5.1 De niveaus van reflectievaardigheid 97
5.2 Beheersingsniveau per fase 98
Samenvatting 106
Opdrachten 107
DEEL 3 Praktijk 111
6 Reflecteren in de praktijk 113
6.1 Bewustwording door gevoelssignaal 115
6.2 Reflectievragen door de ik-persoon 116
6.3 Bereidheid vragen te stellen 117
6.4 Verwoorden 117
6.5 Manieren van verslaglegging 118
Samenvatting 127
Opdrachten 128
7 Hulpmiddelen bij reflectie 131
7.1 De ander 133
7.2 Veiligheid en vertrouwen 133
7.3 Hulpmiddelen en werkvormen 135
Samenvatting 142
Opdrachten 143
8 Voorwaarden, vaardigheden en attitudes voor reflectie 147
8.1 Voorwaarden voor reflectie 149
8.2 Vaardigheden voor reflectie 150
8.3 Attitudes voor reflectie 151
Samenvatting 154
Opdrachten 155
9 Kritische analyse van eigen verslag 159
9.1 Aandachtspunten voor het verslag: persoon en situatie 161
9.2 Aandachtspunten voor het verslag: weergave van informatie 165
9.3 Checklist: vereisten voor reflectie 169
Samenvatting 171
Opdrachten 172
DEEL 4 Verdieping 175
10 Professionaliteit 177
10.1 Professionaliteit 179
10.2 Beroepsethiek 181
10.3 Integriteit 184
10.4 Dilemma 186
10.5 Handreiking: omgaan met dilemma 187
Samenvatting 188
Opdrachten 189
11 Professionals in de beroepspraktijk 193
11.1 Werken in een organisatie 195
11.2 Professionele betekenisvolle situatie: een casus 195
11.3 Professionele betekenisvolle situaties: dilemma’s en vragen uit de praktijk 197
11.4 Reflectiemodel: verdieping in de beroepspraktijk 214
Samenvatting 216
Opdrachten 217
Literatuur 219
Bijlage 1: Leerstijlentest Kolb 224
Bijlage 2: Hbo-kwalificaties 229
Over de auteur 230
Illustratieverantwoording 231
Register 232
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan