Methode Overijssel: bouwen aan vertrouwen
De inzet van mediationvaardigheden en mediation door overheid
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2008 1e druk 9789012386258Samenvatting
Er bestaat spanning tussen wat de overheid zelf kwaliteit vindt en wat burgers ervaren als een goede dienstverlening van de overheid. De overheid denkt vaak dat de burger alleen maar gelukkig is als hij gelijk krijgt. Maar dat is niet zo. De burger is tevreden als hij met respect wordt behandeld.
In 'Methode Overijssel: bouwen aan vertrouwen' wordt de overheid opgeroepen niet te verzanden in formele procedures en schriftelijke communicatie, maar te kiezen voor een oplossingsgerichte houding. Een luisterend oor en werkelijke aandacht; u moet u realiseren dat er achter de klacht een mens zit die eerlijk behandeld wil worden.
De provincie Overijssel heeft in 2001 met het project Mediation het voortouw genomen in het zoeken naar alternatieve vormen van conflictoplossing; ze vervult daarin inmiddels een voorbeeldfunctie voor andere overheden. Behandeltermijnen zijn fors teruggedrongen, veel juridische procedures zijn ingetrokken en de klanttevredenheid is groter. Dit succes heeft de interesse gewekt van veel gemeenten, provincies en ministeries.
Met 'Methode Overijssel' willen de auteurs een handreiking geven in een groeiende behoefte aan informatie over opzet, aanpak en implementatie van de ontwikkelde werkwijze, beter bekend als 'De methode Overijssel'.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding
1. Mediation, een maatschappelijke noodzaak
2. De ruimte die de wetgever biedt
2.1 Mogelijkheden van conflictbemiddeling
2.2 Pleidooi voor een materiële benadering van het conflict
2.3 Van proceduregericht naar oplossingsgericht
2.4 Derde evaluatie Awb 2006
3. Wat houdt de methode Overijssel in?
3.1 Anders omgaan met bezwaren en klachten
3.2 Direct telefonisch contact
3.3 Pre-mediation
3.4 Overleg
3.5 Mediation
3.6 Methode Overijssel, ook in het primaire proces
3.7 In- en externe geschillen
4. Resultaten
4.1 Wat levert de methode Overijssel op?
4.2 'Overijsselen' in Amsterdam
4.3 Varianten op de methode Overijssel
5. Introductie in de ambtelijke organisatie
5.1 Commitment van de bestuurlijke en ambtelijke top en draagvlak creëren bij medewerkers
5.2 Een heldere positionering
5.3 Weerstand herkennen en ombuigen
5.4 Opleiding en training
5.5 In- en externe mediators
6. Van project naar mediationloket
6.1 Projectperiode 2001-2005
6.2 Mediationloketten in- en externe geschillen
6.3 Borging werkwijze
7. Voorbeelden
7.1 Overleg in bezwaarfase
7.2 Pre-mediation
7.3 Mediation in klacht-, bezwaar- en administratief-beroepfase
Samenvatting en aanbevelingen
Nawoord
Bijlagen
Trefwoordenregister
Over de auteurs
Lijst van figuren
Anderen die dit e-book kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan