Mr.drs. F.H.J.G. Brekelmans is bestuursadviseur bij de Algemene Onderwijsbond (Aob) en verbonden aan de vakgroep Staats- en bestuursrecht van de Vrije Universiteit te Amsterdam.
Meer over de auteursBasisboek onderwijsrecht
Een inleiding op de onderwijswet- en regelgeving in primair en voortgezet onderwijs
Paperback Nederlands 2020 3e druk 9789012405997Samenvatting
Het onderwijsrecht is een dynamisch rechtsgebied. De rechten en plichten van betrokkenen in het onderwijs zijn in uitgebreide, complexe en steeds veranderende regels vastgelegd. Wat is de rechtspositie van docenten, leerlingen en ouders? Hoe zit het met medezeggenschap en wat is passend onderwijs? In het onderwijs is in toenemende mate behoefte aan specialisten die beschikken over actuele kennis over de ontwikkelingen in wet- en regelgeving.
Deze geactualiseerde versie van het in 2014 voor het eerst verschenen basisboek is een algemene, compacte en praktijkgerichte inleiding op het onderwijsrecht voor juristen, maar ook voor bijvoorbeeld directies, stafleden van besturen en medezeggenschapsraden, die meer willen weten over de juridische kaders in het primair en voortgezet onderwijs. Naast een beknopt overzicht van de belangrijkste onderwijswetten (WPO en WVO) en de rechtspositie van leerlingen, ouders, docenten, bestuur en medezeggenschapsraad, worden thema’s behandeld zoals de toelating en de verwijdering van leerlingen, de mate van aansprakelijkheid van onderwijsinstellingen en de verplichtingen bij leerlingen met een handicap of ondersteuningsbehoefte. Mede aan de hand van oordelen uit de rechtspraak en klachten of geschillencommissies wordt duidelijk gemaakt hoe invulling wordt gegeven aan het recht op onderwijs. Het boek is tevens bedoeld als studiehandboek voor studenten in het hoger beroepsonderwijs (hbo) en wetenschappelijk onderwijs (wo) die het (inleidend) vak onderwijsrecht volgen.
Prof.mr. P.W.A. Huisman is bijzonder hoogleraar onderwijsrecht aan de Erasmus School of Law, Rotterdam, en senior adviseur bij Hobéon Den Haag.
Mr. dr. F.H.J.G. Brekelmans is verbonden aan Actis te Rotterdam.
Mr. J.P.L.C. Dijkgraaf is advocaat bij advocatenkantoor Dijkgraaf te Den Haag.
Mr. M. van Es is werkzaam bij de Algemene Onderwijsbond (AOb) te Utrecht.
Mr. dr. B.M. Paijmans is advocaat bij Doelen advocatuur in Utrecht en honorair universitair docent aan het Molengraaff Instituut voor Privaatrecht, Universiteit Utrecht.
Mr. B.P.L. Vorstermans is advocaat bij Cascade advocaten te Den Haag.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Jacques Dijkgraaf
Over Brechtje Maria Paijmans
Inhoudsopgave
Afkortingen / 11
1 Inleiding: onderwijsrecht en de belangrijkste wetten voor het onderwijs / 15
1.1 Wat is recht? Een paar uitgangspunten / 15
1.2 Wat is onderwijsrecht? / 19
1.3 Het recht op onderwijs in internationale verdragen en de uitgangspunten van artikel 23 Grondwet / 20
1.4 Normen rond gelijke behandeling en non-discriminatie in het onderwijs / 29
1.5 De belangrijkste (onderwijs)wetten voor primair en voortgezet onderwijs / 35
1.6 Financiën: stichting en bekostiging / 37
1.7 Rechtsbescherming in openbaar en bijzonder onderwijs / 43
Bronnen en verder lezen / 49
2 Bestuur, kwaliteit, toezicht en handhaving / 51
2.1 Bestuur, bestuursvormen en bevoegd gezag / 51
2.2 Verdeling van bevoegdheden en verantwoordelijkheden over bestuur, directie en management / 55
2.3 Regels voor de kwaliteit, toetsing en afsluiting van onderwijs / 62
2.4 Inspectie: extern toezicht op de (kwaliteit van de) school / 68
2.5 Handhaving en sancties door de overheid: Inspectie, Minister en gemeente / 74
Bronnen en verder lezen / 80
3 Medezeggenschap en de Wet medezeggenschap op scholen (WMS) / 83
3.1 Ontwikkeling van de medezeggenschap in het onderwijs en de WMS / 83
3.2 De grondstructuur van de WMS / 86
3.3 Algemene bevoegdheden, taken en informatierechten / 88
3.4 Uitoefening van bevoegdheden / 91
3.5 De organisatie van de medezeggenschap / 96
3.6 De geschillenbeslechting / 102
Bronnen en verder lezen / 105
4 De rechtspositie van het personeel / 107
4.1 Inleiding / 107
4.2 Beroep leraar en bekwaamheidseisen / 111
4.2.1 Beroep leraar: professionele zeggenschap en de professionele standaard / 111
4.2.2 Beroep leraar: bekwaamheidseisen en verklaring omtrent het gedrag / 118
4.3 Totstandkoming van de arbeidsvoorwaarden / 119
4.3.1 Totstandkoming arbeidsvoorwaarden / 119
4.3.2 De binding van werknemers aan delegatie-of decentralisatiebepalingen in de cao / 120
4.3.3 Enkele thema’s met betrekking tot de cao / 121
4.4 Enkele verschillen in de rechtspositie tussen het openbaar en bijzonder onderwijs / 124
4.4.1 Openbaar onderwijs / 124
4.4.2 Bijzonder onderwijs / 127
4.5 Cao-po en cao-vo: enkele onderwerpen / 128
4.5.1 Arbeidsovereenkomst voor bepaalde en onbepaalde tijd / 128
4.5.2 Opzegging arbeidsovereenkomst / 130
4.5.3 Werkverdelingsplan (primair onderwijs) en ontwikkeltijd (voortgezet onderwijs) / 134
4.6 Rechtsbescherming: commissie van beroep en de klachtencommissie / 136
Bronnen en verder lezen / 140
5 De rechtspositie van ouders / 141
5.1 Recht en rechtsbeginselen in de relatie ouders-school / 141
5.2 Rechten van ouders volgens de wet / 147
5.3 Informatierecht en gescheiden ouders / 151
5.4 Plichten van ouders / 155
5.5 Leerplicht en Leerplichtwet / 157
Bronnen en verder lezen / 160
6 Toelating, schorsing, verwijdering en beoordeling van leerlingen / 163
6.1 Toelating tot de openbare en de bijzondere school / 163
6.2 Procedure voor toelating / 168
6.3 Weigering tot toelating / 171
6.4 Schorsing en verwijdering / 180
6.5 Toetsing, bevordering en beoordeling van leerlingen / 191
6.6 Rechtsbescherming / 193
Bronnen en verder lezen / 195
7 Zorgplicht en aansprakelijkheid / 197
7.1 Wie kan aansprakelijk zijn en wat is de juridische grondslag? / 198
7.2 Zorgplicht en aansprakelijkheid bij (gym)ongevallen / 204
7.3 Zorgplicht en aansprakelijkheid bij pesten, misbruik en geweld / 218
7.4 Zorgplicht en aansprakelijkheid voor de kwaliteit van het onderwijs / 222
Bronnen en verder lezen / 227
8 Passend onderwijs en gelijke behandeling op grond van handicap / 229
8.1 Internationaalrechtelijke verankering van passend onderwijs / 229
8.2 Doel en opzet van passend onderwijs / 231
8.3 Geschillenregeling en geschillenbeslechting / 236
8.4 Procedure aanmelding en toelating van leerlingen met een ondersteuningsbehoefte / 238
8.5 De zorgplicht / 241
8.6 Na inschrijving: het ontwikkelingsperspectief / 244
8.7 Verwijzing of verwijdering / 247
8.8 Verplichtingen volgens de Wet gelijke behandeling handicap of chronische ziekte / 249
Bronnen en verder lezen / 255
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan