Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Merkenbeleid

Gebonden Nederlands 2003 9789013007282
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

McDonalds, Benetton, Nike, Marlboro, Coca-Cola, Douwe Egberts, Shell, Gillette. Wat hebben ze met elkaar gemeen? Het zijn, ieder in zijn soort, ijzersterke merken. Grof geschat zijn er in de Europese Unie ongeveer 7 miljoen merken geregistreerd. En elk jaar komen er vele bij. Het merk is bepaald niet dood. Het is uitgegroeid tot een van de belangrijkste ankers van hedendaags ondernemen.
Andy Mosmans en Roland van der Vorst adviseren dagelijks over het merkenbeleid van hun klanten. Mede vanuit deze praktijkervaring laten zij in dit boek zien hoe het denken over merkenbeleid zich heeft ontwikkeld. Waar marketeers hun merk vroeger aan het eind van de marketingcyclus plaatsten, is het merk langzaam maar zeker onderdeel gaan uitmaken van de strategie van de onderneming.
De auteurs nemen de lezer mee op een internationale wandeling langs de literatuur rond merkenbeleid. Hun visie komt naar voren in hun selectie: het merk behoort tot een van de zwaartepunten van modern strategisch management.

Specificaties

ISBN13:9789013007282
Trefwoorden:merken
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:218
Druk:0
Hoofdrubriek:Marketing

Expertrecensies (1)

recensie
Merkenbeleid
John Koster RM | 7 november 2004
Heeft marketing ooit iets van waarde voortgebracht? Zoals de geneeskunde penicilline heeft ontdekt, zoals de chemie plastics heeft ontwikkeld, zoals elektrotechniek de computer? Wat heeft marketing aan de mensheid bijgedragen? 
Lees verder

Lezersrecensies

5.0 van de 5
2 stemmen
2
0
0
0
0

Over Andy Mosmans

Drs. Andy P. Mosmans RM studeerde bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, is Register Marketeer en werkte achtereenvolgens bij Philips, FHV BBDO, BBDO Nederland, onderdeel van BBDO Worldwide, en ARA Groep, onderdeel van TBWA\Worldwide. Tegenwoordig opereert hij als adviseur, ondernemer en opleider vanuit Andy Mosmans & Company, Unknown Group, VENGEAN en het Institute for Branding and Business Development. Als adviseur op het vlak van branding, marketing en communicatie werkt(e) Andy voor meer dan honderd (inter)nationale vooraanstaande ondernemingen en merken. Hij neemt zitting in diverse raden van advies, was voorzitter van de raad van toezicht van Ziekenhuis Amstelland en lid van de raad van toezicht van Rotterdam Partners. Hij is lid van de Speakers Academy, auteur bij Adformatie en publiceert regelmatig in (internationale) vakbladen. Tevens doceert Andy de Branding MBA in 1 Day, is hij gastdocent bij diverse universiteiten en hogescholen in Nederland en visiting professor Strategic Brand Management in China bij Business School Netherlands-Asia in Shanghai, Beijing en Shenzen. Ook schreef hij de boeken Marketing-communicatie en chaos (1990, samen met prof. dr. Willem Verbeke), Merkenbeleid (1998/2003, samen met prof. dr. Roland van der Vorst), Corporate reputatie (1999/2001), Mosmans over marketing, merken en management (2003), Ondernemingssucces (2004/2005/2007/2008/2013), Branding NL (2008/2012/2013), Startup Branding (2017) en BRANDING (2022).

Andere boeken door Andy Mosmans

Over Roland van der Vorst

Prof. dr. van der Vorst is Managing Director of FreedomLab and Professor of Strategic Design for Brand Development at TU Delft. Roland has always worked at the crossroads of strategic and creative thinking and is considered a thought leader in the field of strategic brand management. He has advised clients in various industries on disruptive business strategies, positioning, branding and innovation and has put his ideas in practice as an entrepreneur.

Andere boeken door Roland van der Vorst

Inhoudsopgave

Voorwoord

Inleiding: Merkenbeleid: The game of the name

State of the art

1. Het merk als ondernemingsmotor

Capita selecta

Vakpers Nederland

A - Achtergronden

2. Het merk op weg naar de 21e eeuw (samenvatting)

B - Merkstrategische positiebepaling

3. Strategische aspecten van de merknaam (samenvatting)
4. Van marketing naar merketing: een merkwaardige visie
5. Huismerk: goedkoop alternatief of voorkeursmerk?

C - Strategische alternatieven

6. Giep Franzen over merken
7. Wat maakt lijnextensies tot succes? (ingekort)

D - Voorwaardenscheppende maatregelen

8. Klant en merk. Alternatieven voor productgerichte boekhouding

A. Achtergronden

9. Merken: NIET ten dode opgeschreven (samenvatting)

B. Merkstrategische positiebepaling

10. Weersta de verleiding tot verandering: de kracht van consistente merkpositie
11. Merkbeleid: essentieel bedrijfsproces (samenvatting)
12. Merkgroei door samenwerking (samenvatting)
13. Fabrikantenmerken versus huismerken (samenvatting)

C. Strategische alternatieven

14. Verander de spelregels: territorium Virgin (samenvatting)
15. Belang van het merk bij merkextensies (samenvatting
16. De ladder af: van waarden naar concrete producten (samenvatting)
17. Real-time marketing. De dialoog is het merk (ingekort)
18. Is reclame het antwoord? (samenvatting)

D. Voorwaardenscheppende maatregelen

19. Brand equity als relationeel concept
20. Hoe sterk Is uw merk? De waarde van een merk: hoe te definiëren, hoe te meten, hoe er het beste van te maken

Methoden en Technieken

21. Strategieën: gebruik uw merk optimaal
22. Positionering van uw merk (checklist)
23. Productintroducties onder merknaam (checklist)

Cases

24. Message and Muscle. Interview met Swatch-titaan Nicolas Hayek
25. Onoverwinnelijk: Nike
26. Merklotto: Wie van de drie? De geboorte van een merknaam
27. Hoe onderhoud je een premium-merk? (samenvatting)

Service

Geraadpleegde/aanbevolen literatuur
- Artikelen
- Boeken
- En verder...

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Merkenbeleid