Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

P&O: passé en overbodig?

Een spiegel voor HR-professionals

Gebonden Nederlands 2007 9789013050073
Niet leverbaar.

Samenvatting

De beroepsgroep Personeel & Organisatie, of Human Resource Management, worstelt de laatste jaren met haar identiteit. Organisaties zijn voortdurend in ontwikkeling maar het personeelsmanagement kan in die ontwikkeling slechts met moeite meegaan. Aan het begin van de 21e eeuw wordt manifest wat we aan het einde van de vorige eeuw al zagen aankomen: de grootste uitdaging voor organisaties ligt in het vinden en binden van gekwalificeerd, zichzelf blijvend ontwikkelend personeel, dat in een werkgemeenschap functioneert waar flexibiliteit en mobiliteit bepalend zijn.

Human Resource Management wordt in dit boek omschreven als: het vinden van een balans tussen de ambities van het individu en de ambities van de organisatie in een systeem van structuur en cultuur. De enige kans die de personeelsmanager heeft om in een dergelijke omgeving succesvol te zijn, is door positie te kiezen. Dat vereist inzicht in zowel het vakgebied als de zakelijke activiteit van een bedrijf. Het vereist bovenal moed, omdat de HR-manager bij het maken van zijn keuze zijn eigen veiligheid en afhankelijkheid opgeeft en deze inruilt voor wederzijdse afhankelijkheid.

In 'P&O, passé en overbodig?' houdt Daan Fousert zijn collega's in - wat hij zelf noemt - 'het mooiste vak dat er bestaat' een spiegel voor en roept ze op vooral kritisch te zijn op het eigen functioneren. Uiteindelijk zullen ze de organisaties die zij bedienen een dienst bewijzen door aan te tonen waar zij willen staan. De personeelsmanager is dan allerminst passé of overbodig.

Specificaties

ISBN13:9789013050073
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:276
Druk:2

Expertrecensies (1)

P&O: passé en overbodig?
Erwin van de Pol | 14 oktober 2000
Een boek met een uitdagende vraag als titel, 'P&O passé en overbodig?', voorspelt een spannend relaas, wellicht een zoektocht. Een ogenschijnlijk interessant uitgangspunt voor mensen uit het P&O vak om er eens even voor te gaan zitten. Toch is de ondertitel meer ter zake om zowel de inhoud als de lading van dit boek te dekken: 'Een spiegel voor HR professionals'. En een spiegel is dit boek zeker. Daan Fousert, een ervaren P&O'er met een indrukwekkende staat van dienst, trekt alles uit de kast om het nu en straks van het Human Resource Management in kaart te brengen, te beschouwen en er vervolgens conclusies aan te verbinden.
Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Daan Fousert

Achtergrond: Sociale Academie (personeelswetenschappen) en bedrijfskunde (universiteit van Washington) Daarnaast een zeer aanzienlijk aantal trainingen/opleidingen op het gebied van organisatieontwikkeling, human resource management, financieel management en leiderschap. Persoonlijke waarden: Vrijheid; Onafhankelijkheid; Avontuur. Professionele waarden: Inspireren; Verbinden; Mensen in hun kracht zetten. Ruim 40 jaar werkzaam in het vakgebied personeelsmanagement, organisatieontwikkeling en leiderschap. Voor mij heeft de balans tussen mens en bedrijf in mijn vak altijd centraal gestaan en heb ik mijn verbazing nooit onder stoelen of banken geschoven dat leidinggevenden zich niet beter bewust zijn van het zakelijk nut van de factor mens. Mensen succesvol maken betekent dat zij, intellectueel, emotioneel, fysiek, mentaal, spiritueel en ecologisch in balans moeten zijn. De ‘softe’ factor mens is een keihard concurrentie-instrument en bovenal een sleutel tot succes van iedere organisatie. Vanuit bovenstaande optiek heb ik top P&O functies bekleed en zware veranderingsprocessen geleid bij onder meer General Electric, Quaker Oats, Compaq, Campell Biscuits Europe, Fokker en Ericsson. Ik was de eerste die in Europa een organisatie (Campbell) ombouwde naar een zelfsturende organisatie in vijf landen. In 1999 heb ik mij verzelfstandigd en vanuit die hoedanigheid heb ik leiderschapstrajecten begeleid bij o.a. Transavia, Daimler Chrysler, VUmc, Dunea, Auping, Ouderenfonds, Autotaalglas, Koninklijke Marechaussee, Brandweer Tilburg, Pameijer, Rijksoverheid, Woonpartners en vele anderen. Ik word beschouwd als een van de grondleggers van Servant-Leadership in Nederland. Ik schreef diverse boeken over (zelf)Management, Human Resources, Leiderschap, Servant-Leadership en Ecologische Intelligentie en heb veel intellectuele eigendommen op mijn naam staan, die gebruikt worden bij de implementatie van Servant-Leadership en duurzaamheid binnen organisaties. Daarnaast schreef ik een aantal thrillers, historische romans en psychologische en spirituele romans. Al mijn boeken zijn terug te vinden op www.daanfousert.nl Mijn leiderschapsvisie: ‘Het oude leiderschap is dood, en om het nieuwe te duiden hebben we allerlei woorden nodig die de aandacht in feite alleen maar afleiden van waar het werkelijk om gaat. Al die adjectieven verhullen dat we bij leiderschap geen eigen, grootste en hedendaagse connotatie meer hebben. Ik heb me verbonden met Servant-Leadership, maar die term omvat niets wat met het woord leiderschap alleen niet ook te duiden valt. Echt leiderschap is dienend. Al het andere is geen slecht leiderschap, het is géén leiderschap. Ik ben een productief en veelzijdig schrijver. 'Leiderschap voor Toekomstmakers' is een vervolg op 'EcQ Ecologische Intelligentie'. Mijn betrokkenheid met milieu en duurzaamheid inspireerde me destijds tot het initiëren van het begrip EcQ (spreek uit eccu). In 'Leiderschap voor Toekomstmakers' leg ik de nadruk op leiderschap vanuit ecologische intelligentie en spiritueel bewustzijn. Met beide boeken hoop ik de lezer bewust te maken van de noodzaak en de omvang van een ecologisch bewuste maatschappij, die uiteindelijk moet leiden tot een ecologische economie.

Andere boeken door Daan Fousert

Inhoudsopgave

Voorwoord

1. Inleiding

Deel 1 - HR nu en straks: een voorlopige schets

2. Over grijze muizen en andere diersoorten
3. Over de leefregels van HR
4. Over HR als service center

Deel 2 - Basis voor een nieuw HR

5. Human resource management in de 21e eeuw
6. Strategisch human resource management: voorbeeld van een 'navigatieplan'
7. Human resource accounting: human asset management

Deel 3 - HR: Achtergrond en cultuur

8. De bronnen van HR: managementtheorieën
9. Andere vormen van werken en organiseren
10. HR en bedrijfscultuur: basis van binding

Deel 4 - Rollen en taken van nieuw HR

11. HR en verandering
12. HR als servant leader
13. Intern ondernemerschap: dienstbaarheid aan de ambitie van het individu

Literatuurlijst

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        P&O: passé en overbodig?