

Verbeteren & Beheersen
De rol van procesmanagement in organisatieontwikkeling
Paperback Nederlands 2011 9789013095487Samenvatting
Er is een toenemende druk vanuit de directe omgeving en de maatschappij om als organisatie tegelijk wendbaar én accountable te zijn. Deze druk is zo hoog dat voortdurende proactieve aanpassing nodig is om bij dan wel vóór te blijven. En dat vraagt om flexibele control en continue verbetering.
Dit praktische boek beschrijft deze ontwikkelingen en bijkomende nieuwe eisen. Het gaat over de rol die procesmanagement speelt bij organisatieontwikkeling. Het gaat over verbeteren en beheersen, over balans en dynamiek, langs de lijn van processen en procesmanagement. De auteurs bieden vervolgens via zes beelden van effectief procesmanagement een helder en praktisch bruikbaar denkraam, dat u helpt die dynamische processen optimaal in te richten, te sturen en effectief te beheersen. Met als uiteindelijk doel het verbeteren van de bedrijfsvoering - en daarmee ook het bedrijfsresultaat.
Dit boek gaat over het verbeteren en beheersen van organisaties door middel van procesmanagement. Richtte het vak procesmanagement zich tot voor kort voornamelijk op de interne beheersing en de optimalisering van de processen zelf, vandaag zijn organisaties alleen succesvol als ze de realisatie van hun strategie koppelen aan het managen van processen om de totale bedrijfsvoering continu te verbeteren. In zes beelden positioneren wij ons gedachtegoed.
Procesmanagement levert dus een bijdrage aan de optimale inrichting en realisatie van de organisatiedoelen en zorgt ervoor dat je ook kunt sturen op die realisatie.
Dit boek is als volgt ingedeeld:
· Het eerste beeld (hoofdstuk 1) geeft aan wat de kern van het vak is; processen stromen dwars door organisaties heen en zijn derhalve niet goed genoeg te managen in traditionele organisatiestructuren. Een belangrijk inzicht hierbij is dat processen pas optimaal toepasbaar zijn als goed is nagedacht over de inzet van de juiste mensen, middelen, methoden, management en meting (de vijf M'en).
· Het volgende beeld (hoofdstuk 2) laat zien in welke context processen zich bewegen in organisaties en hoe die processen worden beïnvloed. Naast de vijf inrichtingsvariabelen behandelen we hier de meest belangrijke organisatiekarakteristieken. De vijf M'en samen met deze karakteristieken vormen het Process Excellence-framework.
· Het derde beeld (hoofdstuk 3) geeft inzicht in de wijze waarop organisatieontwikkeling plaatsvindt en de bijdrage van procesmanagement hieraan. Hierbij is de relatie tussen de kortetermijndrijfveren en de langetermijndoelen van belang.
· Het vierde beeld (hoofdstuk 4) beschrijft het door ons ontwikkelde Process Excellence-diagnosemodel. Het model biedt een concreet inzicht in het verbeterpotentieel en de verbeterrichtingen van zowel de organisatieprocessen als de organisatie als geheel.
· Het vijfde beeld (hoofdstuk 5) geeft inzicht in een selectie van tools en de bijdragen uit onderliggende vakgebieden, voor een succesvolle toepassing van procesmanagement.
· In het zesde beeld (hoofdstuk 6) presenteren we aan de hand van het PE (=Process Excellence)-model een aanpak om procesmanagement effectief, efficiënt en duurzaam in te voeren. Van strategie naar realiteit, van stakeholders naar organisatie-inrichting.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Interviews en artikelen (1)
Over Jan Bosman
Over Remco Griep
Inhoudsopgave
1. Procesmanagement, de kern van het vak
2. De context van procesmanagement in organisaties
3. De bijdrage van effectief procesmanagement aan organisatieontwikkeling
4. De diagnose
5. De Toolbox
6. De aanpak
7. Epiloog: Ambities realiseren
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Alle 100 bestsellers
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan