Kees-Willem Bruggeman is als zelfstandige actief als medewerker bezwaar en beroep, beleidsmedewerker en stafjurist op het terrein van het gemeentelijke sociale domein en het algemeen bestuursrecht (Brug Consult, brugconsult.
Meer over de auteursDe Kleine Gids Wmo 2015
Paperback Nederlands 2019 4e druk 9789013153040Samenvatting
Met deze kleine gids heeft u alle informatie over de Wmo 2015 binnen handbereik. Op overzichtelijke wijze vindt u uw weg binnen de complexe wereld van maatschappelijke ondersteuning. Stap voor stap krijgt u inzicht in de gehele procedure van de Wmo: van melding tot besluit. Bent u zoek naar een bundel die de complexe wereld van maatschappelijke ondersteuning op toegankelijke wijze voor u uiteenzet? Dan biedt De kleine gids Wmo 2015 uitkomst. Met deze handzame uitgave heeft u alles wat u moet weten over de Wet maatschappelijke ondersteuning op zak. Waar kan maatschappelijke ondersteuning precies uit bestaan? In welke vorm kan deze verstrekt worden? En wanneer komt iemand precies in aanmerking?
Daarnaast komt de gehele procedure van Wmo gedetailleerd aan bod: van melding tot besluit. Hierbij verheldert de auteur op welke zaken de burger mag rekenen volgens de Wmo, maar ook met welke zaken mensen rekening dienen te houden wanneer zij aanspraak maken op maatschappelijke ondersteuning. Na het schetsen van de algemene kaders duikt de bundel dieper in de materie. U krijgt een helder beeld van kanalen waarlangs de burger zich kan melden bij de gemeente.
De auteur omschrijft tot in detail de gevolgen van de Wmo voor aanbieders van ondersteuning, wonen, zorg en welzijn. Hiernaast legt de gids uit wanneer een beroep kan worden gedaan op de eigen kracht en het sociale netwerk van de burger. Dit alles in begrijpelijke taal. Kortom: moeilijke zaken makkelijk uitgelegd. Voor uw gemak is de gids bovendien voorzien van een begrippenlijst. En dankzij het handige trefwoordenregister vindt u snel wat u zoekt.
Nieuwe ontwikkelingen Geheel vernieuwd in deze editie is hoofdstuk 9. Waarin de regels over de eigen bijdrage, die met ingang van 1 januari 2019 sterk zijn gewijzigd, worden uitgelegd. De gids komt van pas voor een breed lezerspubliek, waaronder burgers, frontofficemedewerkers, consulenten Wmo, gemeenteraadslieden, wijkteams en zorgaanbieders.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Gertjan Christiaanse
Inhoudsopgave
Lijst van afkortingen / XV
Deel I Algemeen / 1
1 Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 / 3
1.1 Waar gaat de Wmo over? / 3
1.1.1 Algemeen / 3
1.1.2 Maatschappelijke ondersteuning / 4
1.1.3 Gemeenten aan zet, met steeds minder kaders / 4
1.2 De structuur van het gemeentelijk beleid / 5
1.2.1 Plan / 6
1.2.2 Verordening / 7
1.2.3 Nadere regels/besluit en beleidsregels / 8
1.3 Wat is maatschappelijke ondersteuning? / 9
1.3.1 Algemene voorzieningen / 9
1.3.2 Maatwerkvoorzieningen / 9
Deel II Procedure / 11
2 Melding en persoonlijk plan / 13
2.1 Melding / 13
2.2 Persoonlijk plan / 13
3 Onderzoek en gesprek / 15
3.1 Cliëntondersteuning / 15
3.2 Het gesprek / 16
3.3 Onderzoek / 16
4 Aanvraag en besluit / 19
4.1 Aanvraag / 19
4.2 Besluit / 19
5 Niet eens met de gemeente? / 21
5.1 Bezwaar maken tegen een beslissing / 21
5.2 Een klacht indienen over de manier waarop de gemeente handelt / 23
Deel III Maatschappelijke ondersteuning / 25
6 Aanspraak op maatschappelijke ondersteuning / 27
6.1 Wettelijke regels / 27
6.1.1 De doelgroep / 28
6.1.2 Welke beperkingen? / 30
6.1.3 Voorliggende voorzieningen / 30
6.1.4 Voorrang eigen kracht / 31
6.1.5 Voorrang gebruikelijke hulp / 31
6.1.6 Voorrang mantelzorg en hulp uit het sociale netwerk / 32
6.1.7 Voorrang algemene voorzieningen / 32
6.2 Gemeentelijk beleid / 32
6.2.1 Goedkoopst compenserend / 33
6.2.2 Algemeen gebruikelijk / 34
6.2.3 Langdurig noodzakelijk / 34
6.2.4 Overige voorwaarden / 35
6.2.5 Hardheidsclausule / 35
6.3 De Wmo voor mantelzorgers en vrijwilligers / 35
6.3.1 Wat zijn mantelzorgers en vrijwilligers? / 35
6.3.2 Wat kan een mantelzorger aan ondersteuning verwachten? / 36
6.3.3 Praktische ondersteuning / 36
6.3.4 Mantelzorgcompliment / 37
6.3.5 Informatie, advies en immateriële ondersteuning / 37
6.3.6 Wat kan een vrijwilliger van de gemeente verwachten? / 38
7 Compensatiegebieden / 39
7.1 Zelfredzaamheid / 39
7.1.1 Hulp bij het huishouden / 40
7.1.2 Woonvoorzieningen / 48
7.1.3 Rolstoelen / 54
7.1.4 Begeleiding / 55
7.2 Participatie / 56
7.2.1 Vervoersvoorzieningen / 56
7.3 Beschermd wonen / 61
7.4 Opvang / 62
8 Verstrekkingsvormen / 63
8.1 Algemene voorzieningen / 63
8.2 Maatwerkvoorzieningen (in natura) / 64
8.3 Persoonsgebonden budget / 65
8.4 Financiële tegemoetkoming? / 66
9 Bijdrage in de kosten / 67
9.1 Kaders van de bijdrage in de kosten / 67
9.1.1 Bijdrageplichtig inkomen / 68
9.1.2 De hoogte van de bijdrage in de kosten / 69
9.1.3 Hoogte van de bijdrage in de kosten voor opvang / 70
9.1.4 Hoogte van de bijdrage in de kosten voor beschermd wonen / 70
9.2 Wie bepaalt wat? / 70
9.2.1 De gemeente / 70
9.2.2 Het CAK / 71
9.3 Vaststelling van de bijdrage in de kosten / 71
9.4 Betalingstermijn van de bijdrage in de kosten / 71
9.5 Herziening van de bijdrage in de kosten / 71
9.6 Bijdrage in de kosten voor minima vaak vergoed via de bijzondere bijstand / 71
9.7 Bijdrage in de kosten voor algemene voorzieningen / 72
Deel IV Toegang tot de gemeente / 73
10 Wmo-loket en sociaal wijkteam / 75
10.1 Het Wmo-loket / 75
10.1.1 Voor wie is het loket bedoeld? / 75
10.1.2 Loket elektronisch, telefonisch en fysiek te bezoeken / 77
10.1.3 Het loket thuis / 77
10.1.4 Gemeentelijke regie, of: elk loket is het goede loket / 78
10.1.5 Waarvoor bij het loket terecht? / 78
10.2 Het sociaal wijkteam / 80
10.3 Landelijke websites / 81
11 Meepraten over de Wmo in de gemeente / 83
11.1 Participatiestructuur / 84
11.2 Wmo-raad of cliëntenraad? / 85
Deel V De Wmo voor professionals / 87
12 Wat betekent de Wmo voor de aanbieders van ondersteuning? / 89
12.1 Wanneer moeten Wmo-diensten worden aanbesteed en wat betekent dat voor aanbieders? / 89
12.2 Wat betekent keuzevrijheid voor aanbieders? / 92
12.3 Welke kwaliteitseisen stelt de Wmo aan producten en diensten? / 92
13 Wat betekent de Wmo voor aanbieders van wonen, welzijn en zorg? / 95
13.1 Gemeenten steeds actiever? / 95
13.2 Gemeenten als voordeur / 95
13.3 Gemeenten als financier met weinig middelen / 96
Deel VI Begrippenlijst / 97
Trefwoordenregister / 101
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan