Effectiviteit in communicatiemanagement
Zoektocht naar criteria voor professioneel succes
Ingenaaid Nederlands 1998 1e druk 9789014058412Samenvatting
Wie pretendeert communicatieactiviteiten te sturen, moet weten welke doelen realistisch zijn en kunnen laten zien of deze doelen zijn gehaald. Er is geen sprake van almacht van communicatie en dus ook niet van een lineair causale relatie tussen de intentie van de zender en de interpretatie van de ontvanger. Wie daarop wenst te worden afgerekend, trekt de strop om zijn nek. Deze vorm van accountability is derhalve niet acceptabel voor communicatiemanagement. En ook het tellen van vierkante centimeters in de krant of het aantal uitgegeven brochures op een beurs noteren heeft geen enkele zin, behalve als alibi voor de opdrachtgever.
Hoewel het uiteindelijke effect van communicatie onvoorspelbaar is, is wel veel bekend over het verloop van communicatieprocessen, over patronen van effecten en bevorderende dan wel belemmerende factoren. Er kan dus wel verantwoording worden afgelegd over het verloop van in gang gezette processen en het realistisch gehalte van bepaalde doelstellingen. Daarover gaat dit boek. Professionals die resultaten van hun communicatieactiviteiten in organisatiecontext willen verbeteren, kunnen hierin veel van hun gading vinden.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Rol en functie van onderzoek naar effectiviteit in communicatiemanagement
2. Cultuur en identiteit van de organisatie: een effectief sturingsinstrument van de interne en externe communicatie
Externe organisatiecommunicatie
3. Correspondentie, consistentie en correctheid in schriftelijke communicatie
4. Effecten van 'gratis publiciteit' op het imago
5. Shell en de publiciteit over de Brent Spar
Interne organisatiecommunicatie
6. Communicatie-audit en effectiviteit
7. Effectiviteit van Intranet en andere vormen van ICT
8. Effectiviteit in interpersoonlijke communicatie: een procesbenadering
9. De effectiviteit van interne communicatie in de praktijk
Marketingcommunicatie
10. Effectiviteit in de marketingcommunicatie
11. Integratie van communicatie: vanuit de zender of vanuit de ontvanger?
12. Mediaplanning
13. Kijk- en luisteronderzoek in Nederland
Kritische reflectie
14. Is communicatie te managen?
Literatuur
Trefwoordenregister
Over de schrijvers
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan