Martin Hetebrij werkt vanaf 1990 aan de ontwikkeling van communicatief management, zijn theorie over de werking van macht en communicatie in organisaties. Martin Hetebrij is mede-grondlegger van trainings- en adviesbureau De Politieke Dimensie. Hij heeft daarover drie boeken geschreven, van meer theoretisch naar meer praktisch.
Meer over Martin HetebrijCommunicatief management
Tussen macht en communicatie
Ingenaaid Nederlands 2000 9789014072104Samenvatting
Organisaties in onze maatschappij zijn onder de grote druk van markt en overheid voortdurend aan veranderingen onderhevig. De wijze waarop macht en communicatie functioneren komt daarbij altijd onder vuur te liggen. Hierdoor worden het werkklimaat en de aansturing van medewerkers vaak grondig aangetast. Dit heeft grote gevolgen voor het welslagen van veranderingen en voor het welzijn van de mensen die in organisaties werken.
'Communicatief management' gaat over de werking van macht en communicatie in organisaties. Wanneer de macht geen kwaliteit heeft, zullen we geen hoogwaardige communicatie aantreffen. Organisaties moeten daarom leren om de machtsfunctie te verbeteren en langs die weg ook te werken aan de kwaliteit van het communiceren. Dit boek laat zien wat macht en communicatie inhouden, hoe zij zich tot elkaar verhouden, met welke kwaliteitscriteria ze te beoordelen zijn en met welke strategieën we die criteria kunnen benaderen en behouden. 'Communicatief management' biedt houvast aan iedereen die zorgdraagt voor een goed functionerende organisatie en voor de veranderprocessen die daarin aan de orde zijn. Het presenteert daarnaast een groot aantal praktische inzichten in de competentieontwikkeling in organisaties. Het boek is bedoeld voor managers met verantwoordelijkheden in de lijn of in projecten, voor HRD-functionarissen, maar ook voor adviseurs en coaches die werken in de profit- en non-profitsector.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding
Deel 1 - Communicatievormen en machtshandeling
1. Communicatie en macht
2. Van communicatief handelen naar communicatief management
3. Communicatievormen
4. Machtshandelingen
Deel 2 - De kwaliteit van macht en communicatie
5. De kwaliteit van discussies
6. De kwaliteit van informatieoverdracht
7. De kwaliteit van persoonlijke gesprekken
8. De kwaliteit van innerlijke gesprekken
9. Algemene eisen voor communicatieve kwaliteit
10. De kwaliteit van de macht
Deel 3 - Macht en communicatie in arbeidsorganisaties
11. Macht in arbeidsorganisaties
12. Communicatie in arbeidsorganisaties
13. De kwaliteit van de macht in arbeidsorganisaties
14. De kwaliteit van communicatie in organisaties
Deel 4 - Strategieën van communicatief management
15. Machtsmanagement
16. Communicatiemanagement
17. Competentiemanagement
18. Mogelijkheden voor communicatief management
Literatuurverantwoording
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan