Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

De kern van methodologie

Paperback Nederlands 2000 9789023235415
Niet leverbaar.

Samenvatting

Het doel van dit boek is onderzoekers in kort bestek een overzicht te geven van de ontwikkeling, aard, verschillende stromingen en criteria die samen het denken over methodologie vormen. Wat methodologie is, wordt vervolgens uitgewerkt aan de hand van kernbegrippen zoals paradigma, methodologie (weg waarlangs), methodiek (stappenplan) en instrumenten om data te verzamelen, te ordenen en te analyseren. Vervolgens wordt op twee manieren gekeken naar het gebruik van methodologie binnen de sociale wetenschappen en meer in het bijzonder de Bedrijfskunde. Enerzijds vanuit het onderscheid onderzoeks-, ontwerp- en interventiemethodologie. Essentie is studenten vertrouwd te maken met basale kennis over het vaak als moeilijk ervaren vakgebied methodologie in de praktijk gegeven.

Specificaties

ISBN13:9789023235415
Trefwoorden:methodologie
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:106
Druk:1
Hoofdrubriek:Organisatiekunde

Expertrecensies (2)

De kern van methodologie
John Daamen | 19 augustus 2008
Bij het zoeken naar boeken over methodologie vallen twee dingen op: er is heel veel over het vakgebied geschreven en de meeste boeken zijn tamelijk dik. Misschien dat hierin ook wel een belangrijke verklaring ligt voor het feit dat het vak nogal eens stiefmoederlijk behandeld wordt. Dik nodigt namelijk niet uit. Met 'De kern van methodologie' proberen de auteurs Jan Jonker en Bert Pennink hier wat aan te doen en zetten in kort bestek het vakgebied methodologie uiteen.
Lees verder
De kern van methodologie
Jaap Hollaar | 4 juni 2008
'De kern van methodologie' is het eerste deel in de reeks getiteld 'De kern van organisatieonderzoek'. Volgens Jan Jonker en Bert Pennink heeft methodologie in het onderwijs een Januskop. Men roept dat het belangrijk is, maar de onderwijspraktijk laat zien dat zij nogal eens stiefmoederlijk behandeld wordt - zo niet als ondergeschoven kindje. Het volgen van 'echte' methodologie wordt maar al te vaak naar de achtergrond geschoven. Deze serie probeert daar op een bescheiden wijze verandering in te brengen. De auteurs vinden dat jammer, maar ook doet het tekort aan de waardevolle rol en plaats die het vak methodologie in het onderwijs kan hebben. Uit de opmerkingen van de auteurs trek ik de conclusie dat dit aan het onderwijs ligt. De vraag is dan of dit probleem opgelost kan worden met een nieuwe reeks boekjes? Er zijn immers anno 2008 vele boeken over dit onderwerp.
Lees verder

Lezersrecensies

3.0 van de 5
1 stem
0
0
1
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Jan Jonker

Jan Jonker is hoogleraar Duurzaam ondernemen aan de Radboud Universiteit te Nijmegen. De afgelopen jaren heeft hij daarnaast de Pierre de Fermat-leerstoel aan de Toulouse Business School in Frankrijk en de wisselleerstoel Emile Francqui aan de Vrije Universiteit Brussel bekleed. Zijn werk richt zich op drie samenhangende thema’s: de opkomst van een andere meer duurzame economie, de WEconomy, het ontwikkelen van nieuwe duurzame businessmodellen en transactiesystemen waar geen geld aan te pas komt. Voor dat laatste ontwikkelde en lanceerde hij de app ‘SamSamBank’. Hij schreef met de hulp van heel veel mensen onder andere de bestsellers Duurzaam denken doen (2010), Nieuwe Business Modellen (2015) en Circulair organiseren (2018). De laatste jaren concentreert hij zich met zijn onderzoek meer en meer op de transitievraag die duurzaamheid en circulariteit met zich meebrengen. Hij werkt al jaren samen met Niels Faber aan columns, artikelen en boeken over duurzaamheid, de circulaire economie en transitie. Hij is bereikbaar via: janjonker@wxs.nl.

Andere boeken door Jan Jonker

Inhoudsopgave

Voorwoord

1. Kijken naar onderzoek: inleiding en afbakening
2. De kern van methodologie: verantwoord kunnen onderzoeken met open (en) (of) gesloten vragen
3. Kwantitatief onderzoek: kijken door de ogen van de onderzoeker
4. Kwalitatief onderzoek: kijken door de ogen van anderen
5. Boordelen van onderzoek: werken met eisen en criteria gelet op de aard van de methodologie
6. Handelen en organiseren: een theoretische verkenning van methodologie als handelingsleer
7. Zelf onderzoek doen: een synthese van het bewust kiezen en uitwerken van een methodologie in de vorm van vragen

Thesaurus
Checklist voor een (doctoraal) scriptie
Over de auteurs

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De kern van methodologie