Wietske Miedema is programmaleider Algemene Beroepsvoorbereiding aan de Educatieve Hogeschool van Amsterdam en doceert in de Master Pedagogiek.
Meer over de auteursLeren van innoveren
Wat en hoe leren docenten van het innoveren van het eigen onderwijs?
Paperback Nederlands 2008 1e druk 9789023244752Samenvatting
De kwaliteit van onderwijs is van groot maatschappelijk belang. Onderwijsontwikkeling kan niet alleen aan politici en bestuurders worden overgelaten.
De betrokkenheid van docenten is het fundament van iedere geslaagde onderwijsinnovatie. In de studie 'Leren van Innoveren' gaan Wietske Miedema en Martin Stam in op de vraag hoe docenten zelf vorm kunnen geven aan onderwijsinnovaties binnen hun school. Op basis van vier uitgebreide gevalstudies in vmbo en hbo, laten ze de hindernissen en successen zien. Er blijkt een nauw verband te bestaan tussen het leren van individuele docenten, het leren van de teams waarmee zij de onderwijsvernieuwing uitvoeren en het leren van de organisatie. In een geslaagde onderwijsinnovatie is er aandacht voor alle drie de niveaus.
'Leren van Innoveren' is interessant voor ieder die in wetenschap en onderwijs betrokken is bij onderwijsvernieuwingen en belangstelling heeft voor het leren van docenten.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Martin Stam
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan