


Anke Brockmöller is sociaal-psycholoog en HR-adviseur bij GITP. Zij promoveerde in 2008 op meester-gezelrelaties als methode voor kennisdeling in organisaties.
Meer over de auteursIn goed gezelschap
De sleutel tot succesvolle meester-gezelrelaties
Paperback Nederlands 2011 9789023249030Samenvatting
Vakkennis verspreiden en behouden is een belangrijke succesfactor voor elk bedrijf en voor elke organisatie. De meester-gezelrelatie is een beproefde en bewezen manier van kennisoverdracht in de eigen organisatie. Het is een persoonlijke methode om kennis te delen en te verduurzamen, een manier die al eeuwen wordt toegepast in alle culturen en door de hele maatschappij. Een manier van werken die juist in de huidige tijd en context waarin expertise steeds belangrijker lijkt te worden, strategisch toegevoegde waarde creëert. Moderne organisaties kunnen met deze methode kennis behouden van vertrekkende medewerkers (vergrijzing) en de kennis van nieuwe medewerkers versneld ontwikkelen (talentmanagement).
Dit boek ontrafelt de meester-gezelrelatie en geeft praktische tips en handvatten om deze relaties toe te passen. Zo kom je weer dichterbij een lerende organisatie. De in concrete stappen aangegeven methode voor leren en kennisoverdracht kan ook fungeren als instrument voor een cultuuromslag. De meester-gezelrelatie vraagt namelijk ook om een transparante organisatie die persoonlijke communicatie waardeert en die waardering voor expertise en vakmanschap van het grootste belang vindt.
Specificaties
Expertrecensies (1)

Over Anke Bröckmoller
Over Geert Sanders
Over Mathieu Weggeman
Inhoudsopgave
1. De liefde in meester-gezelrelaties
2. Meesters, gezellen en hoe zij van elkaar leren
3. De C4-fasering voor het inrichten van succesvolle meester-gezelrelaties
4. Meester-gezelrelaties in de praktijk
Epiloog: een samenleving met meester-gezelrelaties
Bijlage 1: Essay: Over meester-gezelrelaties eerder en elders
Bijlage 2: Begripsdefinities
Over de auteur
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan