Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Werkboek Foutenmanagement

Paperback Nederlands 2005 9789024417100
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Samenvatting

Dit werkboek helpt leidinggevenden en docenten om met hun groep op een prettige wijze bespreekbaar te maken hoe minder fouten kunnen worden gemaakt en hoe van de gemaakte fouten kan worden geleerd.

In dit werkboek worden eerst de oorzaken van de meest voorkomende menselijke fouten beschreven. In de volgende thematisch afgebakende hoofdstukken wordt eerst getoond hoe de eigen manier van reageren op fouten het leren van een groep niet in de weg hoeft te staan en hoe een groep kan leren van fouten.

Bij elk thema krijgt de lezer eerst zicht op de persoonlijke kennis, opvattingen en gedragingen. Daarna worden ideeën en hulpmiddelen aangeboden om het desbetreffende thema in werkbesprekingen of minitrainingen aan de orde te stellen

Het boek is bedoeld voor mensen die zich bezighouden met de vraag hoe zij als leidinggevende of stafmedewerker de kwaliteit of het veilig werken in organisaties kunnen verbeteren. Daarnaast kunnen mensen uit het onderwijs er ideeën uit opdoen om hun leerlingen te leren constructief met het maken van fouten om te gaan.

Specificaties

ISBN13:9789024417100
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:90
Druk:1
Verschijningsdatum:20-4-2005
Serie:PM reeks

Lezersrecensies

3.7 van de 5
3 stemmen
0
2
1
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over John Vollenbroek

ohn Vollenbroek heeft sinds 1979 een adviesbureau en werkt vanuit Oldenzaal. Hij is al jaren gefascineerd door de vraag hoe het komt dat kwaliteitskosten, klachten en ongevallen zich blijven herhalen, terwijl iedereen zegt dat niet te willen.

Andere boeken door John Vollenbroek

Inhoudsopgave

Voorwoord
Inleiding

1. Menselijke fouten

1.1 Test je kennis over menselijke fouten en eigenschappen

Oefening 1. Je kennis over menselijke fouten

1.2 Een overzicht van menselijke fouten
1.3 De beperking van ons werkgeheugen is een hoofdoorzaak van fouten
Literatuurtips

2. Communicatiefouten

2.1 Slecht luisteren

Oefening 2: Luisteroefening 1
Oefening 3: Luisteroefening 2

2.2 Ongelukkige bedieningsvoorschriften
Oefening 4: Het lezen van aanwijzingen 1
Oefening 5: Het lezen van aanwijzingen 2

2.3 De gevolgen van verkeerd lezen van aanwijzingen

3. Geheugen

Oefening 8: Het geheugen 1
Oefening 9: Het geheugen 2

3.1 Yuppen-Alzheimer
3.2 Zich iets alleen op een bepaalde plaats herinneren
3.3 Onder spanning iets niet meer weten
3.4 Waar was ik ook alweer gebleven?

Oefening 10: Een bijeenkomst met je groep over dit hoofdstuk
Literatuurtip

4. Fouten bij routinehandelingen

4.1 Concentratie
4.2 In vertrouwde situaties veranderingen
4.3 Bij routinewerk de aandacht verliezen
4.4 Een handeling overslaan in een reeks
4.5 Onbedoeld een verkeerde handeling uitvoeren
4.6 Procedures niet volgen

5. Fouten bij het oplossen van problemen

5.1 Denkfouten
5.2 Risico's verkeerd inschatten
5.3 De minst en de meest ervaren mensen lopen de risico's
5.4 Te snel een probleem willen oplossen
5.5 Voldoende is ook goed. Waarom we niet altijd de beste oplossing kiezen

6. Constructief reageren op eigen en andermans fouten

6.1 Onderken hoe je nu op fouten van jezelf reageert
6.2 Reageren op fouten van anderen

7. Met je medewerkers het gesprek aangaan over leren van fouten

Literatuur

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Werkboek Foutenmanagement