Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Praktijkgericht opleiden

Al doende leren in de beroepspraktijk

Paperback Nederlands 2010 9789024417414
Verkooppositie 541857 dagen in de top 100
Vandaag voor 17:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

In dagelijkse werksituaties valt er veel te leren. Leerkansen worden echter lang niet altijd benut, waardoor fouten zich herhalen of noodzakelijke ontwikkeling onvoldoende wordt bereikt. Door alert te zijn op leermogelijkheden en door leerprocessen deskundig te begeleiden, draagt u bij aan het leren van mensen en aan de ontwikkeling van een lerende cultuur in uw organisatie. Opleiders, managers en docenten krijgen met dit boek materiaal in handen voor het aanscherpen van hun visie op praktijkgericht opleiden en het (verder) ontwikkelen van opleidercompetenties.

Specificaties

ISBN13:9789024417414
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:205
Druk:2
Verschijningsdatum:21-12-2016

Lezersrecensies

4.0 van de 5
3 stemmen
1
1
1
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Jan Willem van den Boogert

Drs. Jan Willem van den Boogert (1957) werkt vanuit Bureau ConDact|Training & Opleidingsinnovatie als trainer, coach en opleidingskundig consultant.

Andere boeken door Jan Willem van den Boogert

Inhoudsopgave

Voorwoord
Inleiding

Deel 1 Basiskennis over leren en opleiden
De actoren en de actie

1 De eigen bekwaamheid van de opleider
1.1 Kijk op leren
1.2 Kerntaken en competenties van de opleider

2 Praktijkgericht leren, een oriëntatie
2.1 Herkennen van leeractiviteit
2.2 Leren en betekenisgeving
2.3 Praktijkkennis en schoolse kennis
2.4 Leren als gedragsverandering
2.5 Leren en transfer
2.6 Formeel en informeel leren
2.7 Gepland en ongepland leren
2.8 Domeinen van leren

3 Leren als activiteit
3.1 Inleiding
3.2 Van cognitieve activiteit naar begrijpen
3.3 Van affectieve activiteit naar verbinden
3.4 Van regulatieve activiteit naar koersen en sturen

4 Leerrendement: de opbrengst van de leerinspanning
4.1 Leerrendement en betekenis
4.2 Leerrendement en reflectie
4.3 De vijf V's van praktijkgericht leren
4.4 Het verhogen van de kans op leerrendement

5 Van ervaren naar leren
5.1 Kenmerken van een ervaring
5.2 Van ervaring naar leerervaring
5.3 Leren als een cyclisch proces
5.4 Stagneren van leren
5.5 Soorten leerervaringen

6 Het opleidingstraject
6.1 Koersen in de omgeving
6.2 Hulpmiddelen bij koersen in de leeromgeving
6.3 Werkdefinitie over praktijkgericht opleiden
6.4 Werken aan competenties
6.5 Competent in een beroepsopleiding

7 De lerende
7.1 Typen van lerenden
7.2 De drives achter het leren
7.3 Leervermogen
7.4 Leren als identiteitsontwikkeling
7.5 Beroepsidentiteit
7.6 De logische niveaus van bewustzijn
7.8 Een bredere kijk op intelligentie
7.9 De kracht van gezamenlijk leren

8 Leerstijlen en waarnemingsstijlen
8.1 Persoonlijke leerstijl
8.2 Leerstijl en leerrendement
8.3 De werksituatie doet een appèl op een leerstijl
8.4 De leerstijlentest
8.5 Leerstijlen in een team
8.6 Visueel, auditief, kinesthetisch opnemen van informatie

9 Opleiderrollen
9.1 Opleiderrollen en de zes logische niveaus
9.2 De opleider als coach
9.3 De opleider als gids
9.4 De opleider als coach
9.5 De opleider als leraar
9.6 De opleider als mentor
9.7 De opleider als sponsor
9.8 De opleider als awaker
9.9 De opleider als...lerende professional

10 Contact en dialoog
10.1 Contact en gelijkwaardigheid
10.2 Contact en echtheid
10.3 Dialoog
10.4 Communicatieve zelfsturing

11 Inrichting van de leeromgeving
11.1 Het werk als leeromgeving
11.2 Opleidingstrajecten
11.3 Leeractiviteiten en beroepscontext
11.4 Variatie en complexiteit in leren
11.5 Expertisebronnen
11.6 Professional appèl
11.7 Samenvatting

Intermezzo: Al doende leren in de beroepscontext

Deel 2 Het opleidingsproces

12 De vijf stappen in het opleidingsproces

13 Het voorwerk: De beginsituatie
13.1 Van beginsituatie naar opleidingsdoel
13.2 Van opleidingsdoel naar beginsituatie
13.3 Korte- en langetermijndoelen
13.4 Het formuleren van doelen
13.5 Een POP als kader voor ontwikkeling

14 De planning van het opleidingsproces
14.1 De afspraken tussen opleider en lerende
14.2 De inhoud van de opleidingsactiviteiten

15 Het begeleiden van leerprocessen
15.1 Begeleiden als balanceren
15.2 De didactische kant van het begeleiden
15.3 De communicatieve kant van het begeleiden

16 Interventies in het opleidingsproces
16.1 Interveniëren om van te leren
16.2 Interventies met nadruk op uitdagen
16.3 Interventies met nadruk op input leveren

17 Toetsen als oogsten
17.1 Pijlers van competentiegericht toetsen
17.2 Wat wilt u toetsten?
17.3 Hoe zorgt u dat iets toetsbaar wordt?
17.4 Toetsing en reflectie
17.5 Het beoordelen van product en/of proces
17.6 Beoordelingscriteria
17.7 POP en portfolio
17.8 Beoordelen: Afrekenen of oogsten

Bijlage: Leerstijlenonderzoek
Geraadpleegde literatuur

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Praktijkgericht opleiden