Rollen en taakgebieden van de eigentijdse middenmanager
De middenmanager: spil binnen de organisatie
Paperback Nederlands 2007 9789024417476Samenvatting
Er wordt in dit boek aandacht geschonken aan algemene aspecten uit de organisatiekunde, motivatie van mensen en de gevolgen hiervan voor het middenmanagement, leiderschap, machtsverhoudingen, conflicthantering, personeelsbeleid, managementvaardigheden en communicatie.
Allereerst wordt de positionele rol bepaald van de middenmanager binnen de organisatiestructuur van de instelling en/of het bedrijf. Spanningen die voortkomen uit deze bijzondere positie van de middenmanager worden behandeld. Daarna staat de motiverende rol van de middenmanager centraal. Hij of zij levert immers een belangrijke bijdrage in het organisatiebeleid en in de werksfeer van de organisatie.
Leiderschapsstijl en machtsverhoudingen komen aan de orde, waarbij de effecten van de leiderschapsstijl en de omgang met machtsverhoudingen in het middelpunt staan. Ook wordt stil gestaan bij de ethiek rond de machtsrol. De moeilijke positie van de middenmanager blijkt ook uit de omgang met conflicten en het impliciet maken van personeelsbeleid. Uitvoerig worden managementvaardigheden als: planning, controle, besluitvorming, tijdmanagement, stressmanagement, onderhandelen en omgaan met medezeggenschap besproken. Binnen het thema communicatie gaat het om gesprekstechnieken, beoordelingsgesprek, functioneringsgesprek, vergaderen en schriftelijk rapporteren.
Het boek is geschreven voor lezers die in een korte periode kennis willen maken met de relevante managementaspecten voor het middenkader. Vanwege de praktische opzet kan het zelfstandig worden bestudeerd.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. De middenmanager als organisator
2. De middenmanager als leidinggevende
3. De middenmanager als communicator
4. De middenmanager als competentiemanager
5. De middenmanager als peoplemanager
6. Managementvaardigheden voor het middenkader
Literatuur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan