Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Excellente ondernemingen

Kenmerken van succesvol management

Paperback Nederlands 1995 9789025414627
Niet leverbaar.

Samenvatting

Veel Amerikaanse ondernemingen worden geteisterd door aanvallen van Japanse rivalen. Een aantal van hen blijkt zich opvallend goed staande te houden. Zij vormen de basis voor een grootschalig onderzoek naar kenmerken van excellente ondernemingen. Daartoe is een topgroep van bedrijven geselecteerd op basis van 6 criteria: kapitaalgroei, groei van het aandelenkapitaal, de gemiddelde verhouding tussen marktwaarde en boekwaarde, rendement op het totaal vermogen, de winst per aandeel en de gemiddelde winst gerelateerd aan de omzet. Ondernemingen die in de periode van 1960 tot 1980 op minimaal 4 van deze 6 criteria tot de beste helft in hun bedrijfstak behoorden zijn als excellent aangemerkt en zijn vervolgens nader onderzocht op basis van interviews. Aldus werden 43 ondernemingen aan een uitgebreid onderzoek onderworpen, wat resulteert in acht kenmerken van excellente ondernemingen:
1. Actiegerichtheid
2. Klantgerichtheid
3. Autonomie en ondernemingsgeest
4. Productiviteit door inzet van mensen
5. Persoonlijke inzet op basis van waarden
6. Schoenmaker blijf bij je leest
7. Eenvoudige organisatie met een kleine staf
8. Vrijheid in gebondenheid, ofwel veel autonomie, maar wel op basis van gedeelde waarden.
Hoewel deze acht kenmerken wellicht niet buitengewoon verrassend zijn, komt men ze in de praktijk zelden alle acht tegen in een organisatie. Wat de excellente ondernemingen onderscheidt van andere ondernemingen, is de intensiteit waarmee hun waarden worden uitgedragen. Zonder dat dit concreet meetbaar is, voelt de sfeer bij de excellente ondernemingen anders aan dan bij normale ondernemingen. Excellentheid is daarmee niet alleen de optelsom van scores op acht onderdelen, maar veel meer een kwestie van de juiste cultuur.

Specificaties

ISBN13:9789025414627
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:398
Hoofdrubriek:Algemeen management

Lezersrecensies

5.0 van de 5
2 stemmen
2
0
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Tom Peters

Tom Peters is een Amerikaanse bestsellerauteur van managementboeken. Hij studeerde bouwkunde aan de Cornell University en haalde zijn MBA aan de Stanford Business School en promoveerde daar ook. Peters werkte onder andere in het Witte Huis en bij McKinsey & Company. Hij werkt vanaf 1981 als zelfstandig consultant. In 1990 benoemde het British Department of Trade and Industry (DTI) hem tot 'kwaliteitsgoeroe'.

Andere boeken door Tom Peters

Inhoudsopgave

Inleiding voor de Nederlandstalige lezer
Vier vignetten van Nederlandse ondernemers
Voorwoord
Inleiding

Deel 1 - Ze zijn er gelukkig nog

1. Succesvolle Amerikaanse ondernemingen

Deel 2 - Naar een nieuwe theorie

2. Het rationele model
3. De mens open voor motivatie

Deel 3 - Terug naar de basis

4. Het beheersen van dubbelzinnigheid en paradox
5. Actiegerichte oriëntatie
6. Klantgerichte instelling
7. Autonomie en ondernemingsgeest
8. Productiviteit door inzet van mensen
9. Persoonlijke inzet en waardenbewustzijn
10. Schoenmaker blijf bij je leest
11. Eenvoudige organisatie met kleine staf
12. Vrijheid in gebondenheid

Noten
Een woord van dank
Een speciale dankbetuiging: David. Anderson

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Excellente ondernemingen