Het oog van de naald
Over de markt, geluk en solidariteit
Paperback Nederlands 2007 1e druk 9789025958046Samenvatting
De markt heeft welvaart en economische groei gebracht. Maar intussen blijven economisering, rechtvaardigheid en duurzaamheid onderworpen aan een intensief maatschappelijk en politiek debat. Het gaat over globalisering, maar ook over de toenemende welvaartverschillen tussen rijk en arm en het verslechterde milieu. De topinkomens roepen veel commotie op. En welvaartsgroei maakt mensen niet vanzelf gelukkiger.
In 'Het oog van de naald' analyseert Johan Graafland de marktwerking aan de hand van ethische principes en waarden uit de Bijbel. Drie vragen staan centraal. Wat is het effect van marktwerking op menselijk geluk? Draagt marktwerking bij aan een rechtvaardiger verdeling? En bevordert marktwerking de karaktervorming (deugden) van mensen of juist niet? Het zijn niet alleen economische, maar ook ethische en levensbeschouwelijke vragen.
Om ze te beantwoorden gebruikt de auteur de nieuwste onderzoeksgegevens en inzichten uit de economische wetenschap.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
I. Inleiding
1. De kerk en de markt: water en vuur?
2. Uitgangspunten en methode
II. De markt, economische groei en geluk
3. Efficiëntie en nut
4. Welvaart in de Bijbel
5. Markt, welvaart en geluk: uitkomsten van economisch onderzoek
6. Christelijke visie op markt en economische groei
III. De markt, rechten en rechtvaardigheid
7. Rechtvaardigheidsbeginselen in de ethiek
8. Rechtvaardigheid in de Bijbel
9. Markt en rechtvaardigheid: uitkomsten van economisch onderzoek
10. Christelijke visie op markt en rechtvaardigheid
IV. De markt en Christelijke deugden
11. Deugden- en zorgethiek
12. Deugden in de Bijbel
13. Markt en deugden: uitkomsten van economisch onderzoek
14. Christelijke visie op markt en de deugden
V. Integratie en toepassingen
15. Integratie van deelperspectieven
16. Toepassingen
Noten
Referenties
Register van Bijbelteksten
Index
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan