Lees verder
Socioloog en filosoof Dick Pels is essayist voor onder andere NRC Handelsblad, de Volkskrant, De Groene Amsterdammer en Hollands Diep. Hij is (hoofd)docent maatschappijtheorie en sociale filosofie aan de universiteiten van Amsterdam en Groningen. Daarnaast is hij een van de oprichters van de progressieve denktank Waterland.
Meer over Dick PelsDe economie van de eer
Een nieuwe visie op verdienste en beloning
Paperback Nederlands 2007 1e druk 9789026320965Samenvatting
Forse bonussen in het bedrijfsleven en miljoenencontracten voor topsporters zijn gemeengoed geworden. We kijken er niet van op dat Oprah Winfrey per dag meer verdient dan anderen in een heel jaar. Er tekent zich een nieuwe sociale tweedeling af tussen rijk en arm, waarbij het verschil tussen de kansarmen en de 'happy few' alleen maar toeneemt. Het ideaal dat iedereen onder gelijke culturele en materiële voorwaarden kan delen in de welvaart, is gaandeweg vervlogen.
In dit boek pleit Dick Pels voor een nieuwe benadering van prestatie en verdiensten. Op basis van een analyse van de sterrencultuur laat hij zien dat het mogelijk is mensen te motiveren uit eergevoel in plaats van uitsluitend uit materieel gewin en hebzucht. Zorgzaamheid, duurzaamheid, vakmanschap en soberheid zouden meer sociale waardering moeten oogsten dan het najagen van eigenbelang. Het is tijd voor een meritocratie die waarde losmaakt van marktwaarde, die verdienste niet langer gelijkstelt aan veel geld verdienen, maar prijst wat eervol is.
Specificaties
Expertrecensies (4)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (4)
Over Dick Pels
Inhoudsopgave
1 Wat is er mis met de meritocratie?
2 Het grote geld
3 Verdient Oprah wel wat ze verdient?
4 Eerherstel voor de eer
5 Felix meritis
6 Naar een sociale meritocratie
Bibliografie
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan