

Günter Wallraff (1942) is journalist. Hij verwierf vanaf het einde van de jaren zestig bekendheid met zijn kritische reportages, waarin hij (soms undercover) berichtte over zijn ervaringen in verschillende maatschappelijke rollen.
Meer over Günter WallraffHeerlijke nieuwe wereld
Paperback Nederlands 2010 1e druk 9789026322624Samenvatting
In 1985 schokte Günter Wallraff West-Europa met zijn bestseller 'Ik (Ali)', waarin hij als undercoverreporter verslag deed van het leven als gastarbeider. Weinigen hebber meer misstanden aan het licht gebracht dan hij, voor veel jonge journalisten is hij een voorbeeld. Nu gaat hij, voor het eerst in bijna 25 jaar, opnieuw undercover.
In 'Heerlijke nieuwe wereld' legt hij de donkere kanten van onze maatschappij bloot. Als 'Michael G.' onderzocht hij de gang van zaken in callcenters. Als laagbetaalde medewerker werkte hij in een fabriek die broodjes bakt voor supermarktketen Lidl, waar hij en zijn collega's tot de rand van de uitputting werden gebracht en regelmatig brandwonden opliepen. In de winter van 2008/2009 leefde Wallraff als dakloze en bracht bij temperaturen van min twintig de nacht op straat door. En met onderbrekingen nam hij de afgelopen jaren de rol aan van Afrikaanse vluchteling.
Met zijn reportages wil Wallraff aandacht vragen voor de schrijnende omstandigheden waarin sommigen van onze medemensen leven. Terwijl wij ons op de borst kloppen over onze heerlijke nieuwe wereld, leven steeds meer mensen aan de onderkant van de samenleving.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Als buitenlander tussen Duitsers
Onder nul
De waarde van een leven op straat
Oplichting per telefoon
In het callcenter
Broodjes voor Lidl
Onsmakelijke arbeidsomstandigheden bij onsmakelijk voedsel
De minder verfijnde keuken
Uitbuiting bij restaurants
Heerlijke nieuwe koffie
Het echte Starbucks
Het spoor ontspoord
Een staatsbedrijf is de weg kwijt
Met alle geweld
Advocaat van de duivel
Nawoord: De bodem komt overal in zicht
Noten
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan