Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Reputaties op het spel

Maatschappelijk verantwoord ondernemen in een onderhandelingssamenleving

Paperback Nederlands 2003 9789027480620
Niet leverbaar.

Samenvatting

De roep om maatschappelijk verantwoord ondernemen klinkt steeds luider, maar het is nog onduidelijk hoe aan die roep adequaat gehoor kan worden gegeven. In 'Reputaties op het spel' worden de dilemma's en uitdagingen besproken die ondernemingen, overheden en maatschappelijke groeperingen - drie zijden van de maatschappelijke driehoek - ondervinden bij het onderhandelen over de invulling van verantwoord ondernemen. Wetgeving alleen volstaat niet en het zogenaamde 'reputatiemechanisme' blijkt beperkt effectief.
De auteurs introduceren het begrip 'maatschappelijk interfacemanagement'. Daarmee typeren ze de spanningsvelden die tussen ondernemers, overheden en maatschappelijke groeperingen bestaan op het terrein van geloofwaardig maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ondernemingsstrategieën zijn pas effectief en duurzaam als op twee scheidsvlakken adequate keuzes gemaakt worden: publiek/ privaat en profit/non-profit.
In dit boek zijn bovendien zeventien spraakmakende cases gebundeld. Ze worden systematisch behandeld en geanalyseerd. Ondernemingen als Triumph, IKEA, PepsiCo, ABN Amro en Schiphol kruisen de degens met maatschappelijke groeperingen als Burma Centrum Nederland, Schone Kleren Kampagne, NiZA en Milieudefensie. De onderwerpen zijn: kinderarbeid, milieuverontreiniging, dictatuur, conflictdiamanten, voeding en mensenrechten. De auteurs schetsen de contouren van een stakeholder-dialoog als meest adequate vorm van maatschappelijk interfacemanagement voor de toekomst.

Specificaties

ISBN13:9789027480620
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:399
Hoofdrubriek:Algemeen management

Expertrecensies (2)

Jaap Peters | 4 maart 2004
Bij het doorbladeren van deze kloeke pil van bijna 400 bladzijden over Maatschappelijk 'Verantwoord' Ondernemen (MVO) valt onmiddellijk één ding op: het is wetenschappelijk 'verantwoord' geschreven. Het is een zorgvuldig opgebouwd verslag met maar liefst 17 cases over MVO waarbij onze bekende multinationals op de huid worden gezeten door maatschappelijk organisaties zoals onder andere Greenpeace, Milieudefensie, Amnesty International en de SP.Lees verder
FEM Business | 3 februari 2003
Verantwoord zwartepieten Maatschappelijk ondernemen: dat lossen we samen ook niet op. Door Suzan Borst Reputaties op het spel. Maatschappelijk verantwoord onderenemen in een onderhandelingssamenleving Maatschappelijk verantwoord ondernemen is zo oud als het kapitalisme zelf.Lees verder

Lezersrecensies

4.7 van de 5
3 stemmen
2
1
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (2)

nieuws
Goed bestuur
Pierre Pieterse 15 januari 2007 Aan het begin van deze eeuw was ‘corporate governance’ (ondernemingsbestuur) een heuse kwestie. Terecht gezien de vele schandalen die de jaren daarvoor hadden plaatsgevonden. Enron, Ahold, WorldCom, om er maar een paar te noemen. Het was het ‘falen van de markt’ dat ertoe leidde dat Behoorlijk ondernemingsbestuur hoog op de agenda kwam te staan, en dat het aanvankelijke verzet tegen de Code Tabaksblat is wegebde. Tegenwoordig is het echter tamelijk stil aan het bestuursfront. En dat is weer niet terecht. Los van de geruchtmakende affaires van de afgelopen jaren, kan slecht bestuur namelijk ook leiden tot de ondergang van een onderneming. Het is dan ook de taak en verantwoordelijkheid van de raad van commissarissen om tijdig te signaleren en te interveniëren. Ook kan slecht bestuur leiden tot reputatieverlies. En dan werkt de tucht van de markt in het nadeel van bedrijven.
achtergrond
Verantwoord ondernemen in een onderhandelingssamenleving - "Een worsteling of uitdaging? Er staan in elk geval reputaties op het spel!"
Rob van Tulder 4 maart 2003
Alle interviews en artikelen (2)

Over Rob van Tulder

Rob van Tulder is hoogleraar bedrijfskunde, met een onderzoeksfocus op business-society management aan de Rotterdam School of Management (RSM) Erasmus Universiteit. Ook is hij wetenschappelijk directeur van het Partnerships Resource Centre, een open samenwerkingsverband tussen wetenschappers en praktijkmensen van maatschappelijke organisaties, overheid en ondernemingen, gericht op het ontwikkelen van een effectieve, coöperatieve aanpak van grote maatschappelijke vraagstukken zoals de Sustainable Development Goals.

Andere boeken door Rob van Tulder

Inhoudsopgave

Voorwoord en aanleiding


Deel I: Een samenleving in beweging
1. Samenleven als driehoeksrelatie
2. Beweging, maar in welke richting?
3. Botsende sferen in een onderhandelingssamenleving


Deel II: Maatschappelijk verantwoord ondernemen, principes van interfacemanagement en reputatie
4. De issuelevenscyclus van maatschappelijk verantwoord ondernemen
5. Interfaces en (zelf)disciplinering
6. Reputatie en correctie


Deel III: Maatschappelijke-interfaceconflicten
7. Door uitbuiting voordeliger? (SKK en SOMO versus C&A)
8. Schoon, stil en fris Bulderbos (Milieudefensie versus Schiphol)
9. 'The choice of a new genocide'? (Free Burma Coalition versus PepsiCo)
10. Birmees dictatorpils (XminY versus Heineken)
11. Do it Just (Oxfam en SKK versus Nike)
12. De zee als vuilnisvat? (Greenpeace versus Shell)
13. Stille diplomatie (Amnesty International en Pax Christi versus Shell)
14. Stikken voor bijna niks? (LIW versus Adidas-Salomon)
15. NO X-soja (Greenpeace versus Cargill)
16. Verontruste adoptieouders (VVFP ea. versus Foster Parents Plan)
17. Bagger in Birma (Burma Centrum Nederland versus IHC Caland)
18. IKEA family, soms wel erg jong? (Socialistische Partij (SP) versus IKEA)
19. Conflictdiamanten (NiZA versus ABN Amro)
20. Prikkelende bHoes uit Birma (SKK en FNV versus Triumph International)
21. Dioxinezalmen? Friends of the Earth Scotland versus Nutreco)
22. Kwik met twee maten meten? (TAAM en Greenpeace versus Unilever)
23. Where's the beef? It's in your fries! (Bharti en VLAN versus McDonald's)


Deel IV: Conflict of strategische (stakeholder) dialoog?
24. Lessen in reputatie, corrigeren en disciplineren
25. Op weg naar een strategische stakeholderdialoog


Uitgebreide notenlijst, literatuurlijst en index

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Reputaties op het spel