De paradox van keuzes
Hoe teveel een probleem kan zijn
Paperback Nederlands 2004 9789027491862Samenvatting
Het is heerlijk dat we als consument zoveel kunnen kiezen, maar het moet ons wel voordeel opleveren, niet te veel tijd kosten en ons vooral niet ontevreden maken.
Meer keuzes betekent meer mogelijkheden, maar ook meer twijfel. Barry Schwartz beschrijft en analyseert hoe mensen worden overladen met keuzes. Of we nu een spijkerbroek, kop koffie of telefoonabonnement kopen dan wel een opleiding kiezen; alledaagse beslissingen zijn in toenemende mate complex geworden door de overweldigende overvloed aan keuzes. Aan de hand van sprekende voorbeelden uit psychologisch en marketingonderzoek laat 'De paradox van keuzes' zien hoe mensen met die overvloed omgaan. U leert eruit hoe u kunt zorgen dat u die niet meer als belastend ervaart. Het boek leert u sneller keuzes te maken en sneller tevreden te zijn, zodat u meer tijd overhoudt voor dingen die u echt belangrijk vindt.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Inhoudsopgave
Deel 1 - Wanneer we kiezen
1.. . .Laten we gaan winkelen
2.. . .Nieuwe keuzes
Deel 2 - Hoe we kiezen
3.. . .Beslissen en kiezen
4.. . .Wanneer alleen het beste goed genoeg is
Deel 3 - Waarom we lijden
5.. . .Keuzemogelijkheden en geluk
6.. . .Gemiste kansen
7.. . .'Had ik maar...': het probleem van spijt
8.. . .Waarom beslissingen teleurstellen - het probleem van gewenning
9.. . .Waarom bij vergelijking alles tegenvalt
10.. . .Wiens fout? Keuzemogelijkheden, teleurstelling en depressie
Deel 4 - Wat we kunnen doen
11.. . .Wat te doen met keuzevrijheid
Aantekeningen
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan