

Remieg Aerts is emeritus hoogleraar geschiedenis. Zijn biografie Thorbecke wil het (2018) werd onderscheiden met de PrinsjesBoekenPrijs en de Nederlandse Biografieprijs.
Meer over Remieg AertsHet aanzien van de politiek
Geschiedenis van een functionele fictie
Paperback Nederlands 2009 1e druk 9789035134553Samenvatting
Bij incidenten en schandalen maken politici en commentatoren zich zorgen over 'het aanzien van de politiek'. Kennelijk hoort politiek 'aanzien' te hebben. Maar wat betekent dat en hoe verdraagt het zich met de kritiek van de laatste jaren op een 'kloof' tussen burgers en politiek? Kan en mag democratische politiek eigenlijk wel aanzien hebben, of moet zij juist streven naar maximale gewoonheid en herkenbaarheid?
Dit essay biedt een brede historische verkenning van het imago van de politiek sinds Machiavelli. Het laat zien wat door de tijd heen de betekenis en bedoeling van politiek en aanzien geweest is. Politiek aanzien blijkt maakbaar en tevens een belangrijke kwaliteit - een functionele fictie.
'Het aanzien van de politiek' is een kleine studie voor historici, politici, commentatoren en alle andere burgers die het intrigerende fenomeen van de politiek proberen te begrijpen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Het is ook nooit goed
Een loos vertoon?
Kritiek op de politiek geanalyseerd
Het imago van de politiek
Onzichtbare en zichtbare politiek
'Aanzien is een schitterend niets'
Aanzien en macht als moreel gezag
Heren, voormannen, beleidsmakers
Burgerconsumenten en hun personeel
Functioneel theater
De politiek als A-merk
Een geschiedenis van politiek
Noten
Register
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan