Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, ,

Meer resultaat in het team

Werkboek bij Uitkomstenmanagement in de gezondheidszorg

Ingenaaid Nederlands 2003 1e druk 9789035226593
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Dit werkboek ondersteunt professionals bij de ontwikkeling van teams die gemotiveerd samenwerken aan de uitvoering en verbetering van zorg. In 'Uitkomstenmanagement in de gezondheidszorg' van J.A. Walburg wordt de theorie van de lerende organisatie uitgewerkt. Dit werkboek sluit aan bij die theorie en biedt houvast voor de invoering in de praktijk. Het is volledig gebaseerd op cases afkomstig uit de praktijk.

Dit boek integreert alle werkzame principes van kwaliteitsverbetering en richt zich op zowel de uitkomsten van zorg zelf als de verbetering van teams en het Teamfunctioneren. Aan de hand van twee typen teams wordt de inhoud aanschouwelijk gepresenteerd. Het eerste 'organisatorische team' is een vast, monodisciplinair en actie betrokken afdelingsteam, waarbij het teamproces erg belangrijk is. Dit is een team dat veel werk zelf uitvoert. Het 'zorgprocesteam' is een los, multidisciplinair team, waarbij het teamproces ondergeschikt is en plaatsvindt op ene ander niveau. Dit team besteedt meer activiteiten uit.

Dit werkboek biedt bouwstenen voor systematisch verbetering van zorgprocessen.
De aanpak is overzichtelijk en stapsgewijs:

- Hoe stelt u een goed team samen?
- In welke omgeving opereert een team?
- Hoe beschrijft u een zorgproces?
- Welke uitkomstenmaten neemt u en heo meet u die?
- Welke patiëntenvariabelen spelen ene rol bij de uitkomsten?
- Hoe en wanneer koppelt u de uitkomsten terug aan het team?
- Hoe benchmarkt u uitkomsten of vergelijkt u de eigen uitkomsten met de norm?
- Hoe komt u tot verbetering van uitkomsten?

Handige werkformulieren, kaders met korte theoretische informatie, voorbeelden, checklisten, opdrachten en tips ondersteunen de praktische en heldere aanpak.

Specificaties

ISBN13:9789035226593
Taal:Nederlands
Bindwijze:ingenaaid
Aantal pagina's:176
Druk:1
Hoofdrubriek:Non-profit

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Over Karin Lemmens

Karin Lemmens houdt zich als wetenschappelijk onderzoeker bij het Instituut Beleid & Management Gezondheidszorg aan het Erasmus MC bezig met onderzoek naar uitkomstenmanagement en kwaliteitssystemen.

Andere boeken door Karin Lemmens

Over Astrid van Dijk

Astrid van Dijk werkt onder auspiciën van het Amsterdam Institute for Addiction Research aan een proefschrift over 'Implementatie van Evidence-Based richtlijnen en protocollen in de verslavingszorg'.

Andere boeken door Astrid van Dijk

Over Jan Auke Walburg

Prof. Dr. Jan Auke Walburg is directeur van de Jellinek, die in 1996 de Nederlandse Kwaliteitsonderscheiding ontving. Hij si tevens parttimerhoogleraar bedrijfskunde aan de Technische Universiteit in Eindhoven met als speciale opdracht het onderzoeken van de mogelijkheden om de principes van integrale kwaliteit zoals die zijn ontwikkeld in het bedrijfsleven toe te passen in de gezondheidszorg.

Andere boeken door Jan Auke Walburg

Inhoudsopgave

Inleiding

1. Team
2. Team en organisatie
3. Proces
4. Uitkomstindicatoren
5. Meten en analyseren
6. Terugkoppeling
7. Verbeteren.

Literatuur
Register

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Meer resultaat in het team