Karina Dekens is orthopedagoog en docent bij de Politieacademie, School voor Recherche.
Meer over de auteursHandleiding Het kind als getuige
Paperback Nederlands 2017 3e druk 9789035246843Samenvatting
Het verhoor van een kind vraagt een andere aanpak dan het verhoor van een volwassene. Kinderen zijn gemakkelijker te beïnvloeden dan volwassenen, hetgeen een extra zorgvuldige gesprekstechniek vraagt van de verhoorder. Om een kind zijn eigen verhaal te laten vertellen, dient een verhoorder zijn gedrag af te stemmen op het niveau van het kind. Hierbij maakt het groot verschil of het een kind van vier of twaalf jaar betreft.
Aan welke voorwaarden dient een goed verhoor van een kind te voldoen? Wat kun je - vanuit ontwikkelingspsychologisch oogpunt - verwachten van kinderen van verschillende leeftijden? Hoe voorkom je ongewenste beïnvloeding? Hoe wordt de waarde van een verklaring van een kind beoordeeld?
Dit boek geeft antwoord op bovenstaande vragen en beschrijft het 'scenariomodel': een verhoormodel zoals dat wordt onderwezen aan de Politieacademie. Het 'scenariomodel' is de afgelopen 20 jaar steeds verder ontwikkeld op basis van wetenschappelijk onderzoek en praktijkervaring. Het model heeft tot doel een zo volledig en accuraat mogelijke verklaring van een kind te verkrijgen met als belangrijk uitgangspunt dat het kind niet wordt geschaad.
De in de handleiding beschreven werkwijze is ook zeer bruikbaar voor het horen van verstandelijk beperkte getuigen.
'Handleiding het kind als getuige' is onmisbaar voor de zedenrechercheur die is belast met deze belangrijke taak. Maar dit boek is ook een handig naslagwerk voor ieder van het Openbaar Ministerie, leden van de rechterlijke macht en leden van de advocatuur die te maken hebben met deze materie.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Jannie van der Sleen
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan