Het nieuwe zwartboek wereldmerken
En hun praktijken
Paperback Nederlands 2004 9789038914633Samenvatting
Aldi, McDonalds, C&A, Shell, Levi Strauss, Disney... Heel wat multinationals hebben een omzet die het economisch vermogen van tal van landen overtreft. En maken gigantische winsten. Dit boek laat zien op welke manier die fabelachtige winsten vaak gerealiseerd worden. Daarbij zijn uitbuiting, dwang- en kinderarbeid aan de orde van de dag, worden mens en milieu vergiftigd, regeringen onder druk gezet, crises en gewapende conflicten ongegeneerd misbruikt en gefinancierd. Foltering, slavernij, ongeoorloofde medische experimenten, discriminatie, dierenmishandeling, vervolging van vakbonden en critici - alles ten dienste van de winstcijfers!
Dit 'Nieuwe Zwartboek Wereldmerken', geschreven door twee journalisten, zet de duistere kanten van de praktijken van de multinationals in de schijnwerpers. Maar laat ook zien over welke macht iedere individuele consument kan beschikken om de merkenbedrijven tot een mensvriendelijker politiek te dwingen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Gewetenloos & Co. - Merkenmacht & mensenrechten
2. Tantaluskwellingen voor GSM's - Elektronica-industrie
3. Mensleijke proefkonijnen - Geneesmiddelen
4. Smerige zaken - Aardolie
5. Eten en gegeten worden - Levensmiddelen
6. Brood en spelen - Speelgoed
7. Voor een handvol dollars - Sport en kleding
8. Geexporteerde problemen - Export en financiën
9. Winst op kosten van de democratie - Omkoping en lobbyen
Bedrijfsportretten van Adidas tot Unilever
Appendix
Voetnoten
Voetnoten bij de bedrijfsportretten
Literatuurlijst
Register van bedrijven en producten
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan