Electronic commerce: to be or not to be?
Ingenaaid Nederlands 2000 1e druk 9789044000665Samenvatting
In het nieuwe millennium gaat het hard. De nieuwe economie zet werkelijk door: de woorden e-business en e-commerce liggen op ieders lippen. Nu moet er zelfs al een speciale minister komen die zich bezighoudt met informatietechnologie - lees: Internet.
In de nieuwe economie liggen de uitdagingen voor ondernemers in de contacten die de organisatie heeft met toeleveranciers en klanten. De vraag of men e-commerce moet bedrijven, is compleet achterhaald. Want in de nieuwe netwerkeconomie grijpen e-commerce en e-business in vliegende vaart om zich heen. Organisaties moeten daarop zijn voorbereid: het is een kwestie van 'to be or not to be'.
Dat is het uitgangspunt van dit boek. Maar e-commerce in de 'interprise' (de organisatie die onderneemt met Internet) vergt een heldere strategie. Bij het nieuwe strategische issue dat e-commerce heet, staan behalve creativiteit 'doodnormale' vraagstukken centraal met betrekking tot vorm, het tijdstip, de kansen, bedreigingen, prioriteiten en randvoorwaarden. Dit boek legt een concrete basis voor het denkkader dat nodig is om e-commerce tot een succes te maken.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Electronic commerce: wat is het en hoe is het ontstaan?
- Definitie
- Hoe is EC ontstaan? - Ontwikkeling van EC-toepassingen - Ontwikkeling van EC-technologieën
- Voorbeelden van toepassingen van EC
- Toepassingsmogelijkheden van EC - EC binnen organisaties, EC tussen organisaties, EC tussen organisaties en de consument
- Ontwikkelingsmodel voor EC
- Mobile commerce - Achtergrond, Toepassingsmogelijkheden, voorbeelden
2. Stimuli voor de groei van EC
- Technologie - Miniaturisatie en schaalvergroting, Internet, convergentie
- Bedrijven en bedrijfstakken - Heroriëntatie op kerncompetenties, Allianties, Veranderende spelregels voor bedrijven en consumenten
- Markten / Services, Individualisering
- Wet- en regelgeving, Europese harmonisatie
3. EC: spelbreker in marktverhoudingen?
- Inleiding
- EC in de muziekbranche: ontwikkelingen en trends, Trend 1: online verkoop van cd's, Trend 2: rechtstreekse distributie van bits - muziek, Trend 3: Groei intermediaire informatie - bits over bits
- Inzet van EC in verschillende bedrijfstakken, Financiële dienstverlening, Retail, Uitgeverijen
4. EC is here to stay
- Conclusies
- 1. Er ontstaat een steeds verdere en diepere kloof tussen leiders en de rest
- 2. de verkoop via Interent zal de komende vijf jaar zeer sterk groeien
- 3. EC is de sleutel tot versterking van de mondiale concurrentiekracht; Europa heeft het gevoel achter te lopen bij de Verenigde Staten
- 4. De belangrijkste voordelen van EC zijn de toegang tot nieuwe klantengroepen en de snelheid waarmee zaken kunnen worden afgehandeld
- 5. Het aantal potentiële klanten dat nog geen toegang heeft tot Internet remt de ontwikkeling van EC; beveiliging is geen onoverkomelijk probleem
- 6. EC zet de bedrijfsvoering op har kop
- 7. Betrokkenheid van de top van de onderneming is een voorwaarde voor succes
- 8. Ondernemingen staan nog steeds aan het begin van de leercurve van EC
- 9. Een ondernemingbrede aanpak is een absolute voorwaarde voor succes
- 10. De verwachtingen rond EC verschillen per land
5. Succesvol toepassen van EC
- Ontwikkelingsstadia
- Discontinuïteiten: twee praktijkvoorbeelden
- De stap van de informatiefase naar de communicatiefase
- De stap van de communicatiefase naar de transactiefase
- EC vereist vaak een ondernemingsbrede transformatie - Processen en diensten
- Mensen en cultuur
- ICT-infrastructuur
- Management en organisatie
6. EC een zaak van vertrouwen?
- Doelstelling van beveiliging
- Hoe werkt beveiliging in de praktijk?
- Symmetrische cryptosystemen
- Asymmetrische cryptosystemen
- Van asymmetrische sleutels naar public key infrastructures
- Een TTP als dienstverlener
- Voorbeelden van TTP's
- Betaalverkeer
- Notariaat
- Sectorspecifieke TTP's: het intraBouw-voorbeeld
Epiloog
Literatuur
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan