


Thierry Debels studeerde toegepaste economische wetenschappen aan de Universiteit Antwerpen. Hij was adviseur bij ING België en wetenschappelijk medewerker bij de Money & Finance Research Group van de Vrije Universiteit Brussel. Hij is nu financieel adviseur en publicist.
Meer over Thierry DebelsEconomisch verklarend woordenboek
Ingenaaid Nederlands 2007 1e druk 9789044121261Samenvatting
In meer dan 2500 zoektermen geeft dit woordenboek een beknopt maar volledig overzicht van de actuele economie. De bedoeling van dit woordenboek is dat iemand die geen economie gestudeerd heeft, de economiekatern van een krant toch moeiteloos kan lezen. Het boek is tegelijk een naslagwerk om economische begrippen op te zoeken. Ook bevat het zaken die gewoon plezierig zijn om te weten. Over de ontstaansgeschiedenis van de Dow Jones bijvoorbeeld. Of over verzekeringsinstelling Lloyd's uit Londen.
Waar komt het woord 'karaat' vandaan? En hoeveel gram bedraagt het nu juist? Hoeveel is een mensenleven waard? Wat is een garbalogist? En wat betekent anergie? Heeft u ook een Bin Laden in uw portefeuille? En waar komt het begrip 'blue chip' vandaan?
In het werk wordt tegelijk geprobeerd om het hele veld van de micro- en de macro-economie te bestrijken: van aggregatieve aanbod tot Z-score dus. Met telkens een summiere maar wetenschappelijk verantwoorde uitleg voor elk begrip.
Economie zou de kunst zijn om makkelijke dingen moeilijk voor te stellen. De opdracht van deze encyclopedie is om deze boutade te verwerpen. En ze om te draaien: (goede) economie is net de kunst om moeilijke zaken eenvoudig en bevattelijk voor te stellen.
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan