Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, ,

Sociologen over onderwijs. Inzichten, praktijken en kritieken

Inzichten, praktijken en kritieken

Paperback Nederlands 2016 9789044134490
Op werkdagen voor 23:00 uur besteld, volgende dag in huis

Samenvatting

Dit boek biedt sociologische beschouwingen over het onderwijs. Een dertigtal gerenommeerde onderwijswetenschappers presenteert een breed scala aan inzichten en maakt duidelijk dat een sociologische kijk op onderwijs een vruchtbare en onmisbare aanvulling vormt op allerlei andere perspectieven.

Daarmee is het boek een aanrader voor iedereen die betrokken is bij onderwijs, van de student die wat verder gevorderd is , tot onderwijsprofessionals die zich willen verdiepen in de maatschappelijke betekenis van hun werk. Ook wie beroepshalve bezig is met de inrichting van onderwijs (directeur, bestuurder, beleidsbeïnvloeder, ambtenaar, politicus) doet er goed aan dit boek te lezen. De inzichten blijken opvallend goed bruikbaar in de analyse van de complexiteit waar het moderne onderwijsstelsel zich voor gesteld ziet. Zowel de situatie in Nederland als in Vlaanderen wordt daarbij in beeld gebracht.

Marc Vermeulen is hoogleraar onderwijssociologie aan Tilburg University. Binnen het onderwijs richt hij zich op toegepast onderzoek op het gebied van het onderwijsstelsel en de relatie met omliggende sociale en economische systemen, onder meer: lerarentekort, maatschappelijke opbrengsten van onderwijs en bestuurlijk inrichten.

De auteurs zijn:
Orhan Agirdag (KU Leuven), Simon Boone (Vrije Universiteit Brussel), Sjaak Baster (Erasmus Universiteit Rotterdam), Elly de Bruijn (Universiteit Utrecht / Hogeschool Utrecht), Jannick Demanet (Universiteit Gent), Anne Bert Dijkstra (Universiteit van Amsterdam / Inspectie van het Onderwijs), Jan Kornelis Dijkstra (Rijksuniversiteit Groningen), Gijs Huitsing (Rijksuniversiteit Groningen), Germ Janmaat (University College London), Vasiliki Kantzara (Panteion Universiteit Athene), Ilse Laurijssen (Vrije Universiteit Brussel), Jonathan Mijs (Harvard University), Cissy Pater (Universiteit van Amsterdam), Geert ten Dam (Universiteit van Amsterdam), Peter Stevens (Universiteit Gent), Henno Theisens (Haagse Hogeschool), Marc van der Meer (Universiteit van Tilburg), Lore Van Praag (Universiteit Gent), Walter Van Trier (Universiteit Gent), Herman van de Werfhorst (Universiteit van Amsterdam), René Veenstra (Rijksuniversiteit Groningen), Monique Volman (Universiteit van Amsterdam), Maarten Wolbers (Radboud Universiteit Nijmegen), Sietske Waslander (Universiteit van Tilburg), Anneke Westerhuis (Expertisecentrum Beroepsonderwijs).

Specificaties

ISBN13:9789044134490
Trefwoorden:onderwijs
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:391
Druk:1
Verschijningsdatum:1-10-2016

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Bram Eidhof

Bram Eidhof werkt als onderzoeker bij het Instituut voor Publieke Waarden in Den Haag. Hij promoveerde op een proefschrift over burgerschapsonderwijs, waarin zowel de normatieve aspecten van burgerschapsonderwijs worden behandeld als effectieve onderwijsfactoren en mechanismes worden geïdentificeerd.

Andere boeken door Bram Eidhof

Over Mieke Van Houtte

Mieke Van Houtte is hoogleraar aan de Vakgroep Sociologie van de Universiteit Gent en hoofd van de onderzoeksgroep CuDOS - Cultural Diversity: Opportunities & Socialization. Haar onderzoek concentreert zich op schooleffecten en gelijke kansen.

Andere boeken door Mieke Van Houtte

Over Marc Vermeulen

Marc Vermeulen is hoogleraar onderwijssociologie aan Tilburg University. Binnen het onderwijs richt hij zich op toegepast onderzoek op het gebied van het onderwijsstelsel en de relatie met omliggende sociale en economische systemen, onder meer: lerarentekort, maatschappelijke opbrengsten van onderwijs en bestuurlijk inrichten.

Andere boeken door Marc Vermeulen

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Sociologen over onderwijs. Inzichten, praktijken en kritieken