Van radicaal naar amicaal
Polarisatie en radicalisering bespreekbaar maken in wijk en klas
Paperback NL 2019 1e druk 9789046907054Samenvatting
Polarisatie en radicalisering zijn belangrijke thema's in onze huidige samenleving. We leven in een tijd waarin het rechtsextremisme groeit en terroristen via manifesten oproepen tot nog meer haat. Docenten en jongerenwerkers gaan het gesprek over polarisatie en radicalisering met jongeren graag aan, maar weten vaak niet hoe. Het boek Van radicaal naar amicaal biedt hulp, verdieping en tools om te kunnen omgaan met polarisatie en radicalisering in de klas en in de wijk.
Dit boek geeft ongeacht achtergrond, gender, leeftijd of religie een kijkje in de denkwijze van groepen die polariseren of van iemand die radicaliseert. Het beschrijft het proces achter polarisatie en radicalisering, laat zien hoe je dit proces kunt herkennen en biedt oplossingen om ermee om te gaan. Het boek bevat tips en tools uit de praktijk die veel gebruikt en getest zijn, waaronder de 'talking stick-methodiek', een laagdrempelige methode om dialogen te bevorderen. De theorie wordt ondersteund door ervaringen uit de praktijk.
Dit boek is geschreven voor (aankomende) eerstelijnswerkers, docenten en jongerenwerkers. Hiernaast is het bruikbaar voor politie, ouders, ambtenaren van het sociaal domein en andere professionals die op de één of andere manier iets te maken hebben met polarisatie en radicalisering.
Karim Amghar is onderwijsontwikkelaar. Hij werkt als docent omgangskunde op een MBO in Rotterdam en als freelance docent op een lerarenopleiding in Leiden. Hij wordt door de landelijke media veel gevraagd vanwege zijn expertise op het gebied van polarisatie en radicalisering. Zo is hij lid van de Adviesraad NTR en blogt hij voor het NRC. Daarbij is hij een enthousiast marathonloper. In 2018 won hij de Compassieprijs.
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan