Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte rondom de feestdagen zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen

De kunst van het vragen stellen

Gebonden Nederlands 2011 9789048608089
10
Voormalig #3Totaal 2 dagen
EvergreenMeer dan 1000x verkocht
Verkooppositie 2421132 dagen in de top 100
Op voorraad | Op werkdagen voor 21:00 uur besteld, volgende dag in huis

Samenvatting

We leven in een wereld die antwoorden belangrijker vindt dan vragen. We zitten liever niet met vragen, want we willen niet twijfelend en wankelmoedig overkomen. We willen antwoorden, want die verschaffen ons zekerheid, ook al is het vaak schijnzekerheid.

Antwoorden zetten een punt, sluiten processen af, beëindigen acties en zetten de zaak stil. Vragen, daarentegen, richten de aandacht, mobiliseren energie, zetten aan tot actie en brengen de zaak in beweging.

Om processen van zelfsturing te bevorderen is de kunst van het vragen stellen wel de belangrijkste vaardigheid voor een coach. Meestal stellen de medewerkers de vragen en geven de managers de antwoorden. Bij coaching zijn die rollen echter omgedraaid. Het is niet zozeer de coach die daarbij aan het werk is als wel de gecoachte. De coach stelt de vragen en weet vervolgens zijn mond te houden en zijn eigen oplossingsenthousiasme te temperen.

Vragen hebben diverse voordelen ten opzichte van instructie.
- Ze richten de aandacht en zetten de medewerkers zelf aan het denken.
- U krijgt als coach inzicht in de mate waarin de medewerker alle aspecten van een vraagstuk overziet.
- U krijgt een beter inzicht in hetgeen de medewerker gaat doen.

Hopelijk helpt dit boek u om de kunst van het vragen stellen onder de knie te krijgen. Daarbij zij aangetekend dat u het niet alleen uit een boekje leert. Veel trainen, is het parool.

Specificaties

ISBN13:9789048608089
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:111
Druk:1
Verschijningsdatum:20-1-2011
Hoofdrubriek:Coaching en trainen

Expertrecensies (2)

Peter Bosma | 19 december 2014
Als manager en supervisor werk ik in veel verschillende situaties samen met anderen. Vaak ben ik benieuwd naar wat die mensen bezighoudt en beweegt en daarom stel ik vragen. Maar de juiste vraag ligt niet altijd voor de hand, en ik zou willen dat ik mijn vragen zo formuleer dat mijn oordelen, aannames en suggesties er niet in bij voorbaat al inzitten.Lees verder
Christèle Warmerdam | 17 februari 2010
Als adviseur bij Adviestalent wil ik graag weten wat mensen beweegt. Hiervoor luister ik. En stel ik vragen. Een goede vraag stellen is altijd weer een uitdaging. Hoe verwoord ik mijn vraag zonder suggestief te zijn of me te verliezen in mijn eigen oplossingsenthousiasme?Lees verder

Lezersrecensies

3.5 van de 5
25 stemmen
3
9
10
3
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Willem Verhoeven

Ir. W.F.J. Verhoeven studeerde electrotechniek aan de TH Eindhoven en daarna Sociale Wetenschappen aan de UvG. Hij werkte als adviseur voor managementontwikkeling en als hoofd van een organisatie-afdeling. Sinds 1987 werkt hij als zelfstandige en is oprichter van de Associatie voor Coaching.

Andere boeken door Willem Verhoeven

Inhoudsopgave

Inleiding

1. De vragende basishouding
2. Sturen met vragen
3. Al doende leert men
4. Bewustzijnsvergroting door vragenstellen
5. Ruimte voor verantwoordelijkheid
6. Tussen toekomstbeeld en realiteit
7. Optievragen en actievragen
8. Teamontwikkeling door vragen te stellen
9. De vragende houding bij veranderingen
10. Valkuilen voor de vragensteller

Literatuur

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De kunst van het vragen stellen