

Marcel van Assen (1969) is een senior managing consultant bij Berenschot waar hij verantwoordelijk is voor de alle advisering rondom het thema Operational Excellence.
Meer over de auteursStrategische conversatie
Aanpak en instrumenten voor collectieve strategieontwikkeling in organisaties, ketens en clusters
Paperback Nederlands 2012 1e druk 9789052619361Samenvatting
Globalisering, open innovatie, samenwerking in ketens en clusters, razendsnelle veranderingen en vooral: onzekerheid over de toekomst - hoe gaat uw organisatie daarmee om? Hoe ontwikkelt u een succesvolle strategie? Dat kunt u niet alleen: een succesvolle strategie ontstaat door continue dialoog. De strategische conversatie.
Een strategische conversatie is een continu, actiegericht, collectief leerproces over strategische thema's, dat zich ontwikkelt op basis van dialoog om verschillende toekomstgerichte trends en ontwikkelingen te onderzoeken én discussie om de geschiktste strategische opties te vinden. Met een strategische conversatie weten organisaties zich aan te passen aan de veranderende omgeving door de juiste informatie uit de omgeving te verwerken en te interpreteren. Het gaat om alle soorten organisaties, van industriële tot dienstverlenende.
De strategische conversatie kan zowel plaatsvinden binnen een organisatie als in een keten, netwerk of cluster, aangezien samenwerking steeds belangrijker wordt voor het voortbestaan van organisaties.
Maar waar sommige organisaties al openstaan voor het gezamenlijk detecteren van trends en ontwikkelingen, zullen nog maar weinig organisaties het aandurven om met derden de strategie te delen en gezamenlijk strategische opties te testen. Toch is dit de manier om uw organisatie zo goed mogelijk voor te bereiden op de toekomst. Dit boek wijst daarbij de weg.
Waarom is een strategische conversatie noodzakelijk voor organisaties, ketens en clusters? Wat zijn de belangrijkste rollen in een strategische conversatie? Hoe kan een organisatie een strategische conversatie het best organiseren, begeleiden en ondersteunen? Wat zijn de beste instrumenten om een succesvolle strategische conversatie te hebben?
Strategische conversatie is dé manier om adequaat te reageren op de uitdagingen voor de toekomst.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Gerben van den Berg
Inhoudsopgave
Waarom dit boek?
Voor wie is dit boek?
Opbouw van het boek
Deel 1 Aanpak voor strategische conversatie
1. Strategische conversatie: noodzaak en definitie
2. Organisatie van strategische conversatie
Deel 2 Instrumenten voor strategische conversatie
3. Instrumenten voor het verkennen van de toekomst
4. Instrumenten voor het bevorderen van creativiteit
5. Instrumenten voor het bevorderen van participatie
6. Instrumenten voor het vastleggen en uitwisselen van kennis
Referenties
Over de auteurs
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan