Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Strategische conversatie

Aanpak en instrumenten voor collectieve strategieontwikkeling in organisaties, ketens en clusters

Paperback Nederlands 2012 1e druk 9789052619361
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Globalisering, open innovatie, samenwerking in ketens en clusters, razendsnelle veranderingen en vooral: onzekerheid over de toekomst - hoe gaat uw organisatie daarmee om? Hoe ontwikkelt u een succesvolle strategie? Dat kunt u niet alleen: een succesvolle strategie ontstaat door continue dialoog. De strategische conversatie.

Een strategische conversatie is een continu, actiegericht, collectief leerproces over strategische thema's, dat zich ontwikkelt op basis van dialoog om verschillende toekomstgerichte trends en ontwikkelingen te onderzoeken én discussie om de geschiktste strategische opties te vinden. Met een strategische conversatie weten organisaties zich aan te passen aan de veranderende omgeving door de juiste informatie uit de omgeving te verwerken en te interpreteren. Het gaat om alle soorten organisaties, van industriële tot dienstverlenende.

De strategische conversatie kan zowel plaatsvinden binnen een organisatie als in een keten, netwerk of cluster, aangezien samenwerking steeds belangrijker wordt voor het voortbestaan van organisaties.
Maar waar sommige organisaties al openstaan voor het gezamenlijk detecteren van trends en ontwikkelingen, zullen nog maar weinig organisaties het aandurven om met derden de strategie te delen en gezamenlijk strategische opties te testen. Toch is dit de manier om uw organisatie zo goed mogelijk voor te bereiden op de toekomst. Dit boek wijst daarbij de weg.

Waarom is een strategische conversatie noodzakelijk voor organisaties, ketens en clusters? Wat zijn de belangrijkste rollen in een strategische conversatie? Hoe kan een organisatie een strategische conversatie het best organiseren, begeleiden en ondersteunen? Wat zijn de beste instrumenten om een succesvolle strategische conversatie te hebben?

Strategische conversatie is dé manier om adequaat te reageren op de uitdagingen voor de toekomst.

Specificaties

ISBN13:9789052619361
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:158
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:2-2-2012
Hoofdrubriek:Organisatiekunde

Lezersrecensies

4.3 van de 5
6 stemmen
5
0
0
0
1

Over Marcel van Assen

Marcel van Assen (1969) is een senior managing consultant bij Berenschot waar hij verantwoordelijk is voor de alle advisering rondom het thema Operational Excellence. Zijn advieservaring betreft verschillende vraagstukken op het gebied van operations- en innovatiemanagement, van Lean Six Sigma en Operational Excellence tot waarde-innovatie en strategie-implementatie gebaseerd op strategische conversatie, roadmapping en toekomstverkenningen voor individuele organisaties, clusters en ketens in zowel de industrie als voor dienstverlenende organisaties (financiële/zakelijke dienstverlening en zorginstellingen). Hij is bovendien lid van de Raad van Commissarissen van Gorenje, een Sloveens beursgenoteerde onderneming, en docent Operational Excellence for Services bij TiasNimbas Business School, de business school van de Technische Universiteit van Eindhoven en de Universiteit van Tilburg. Marcel van Assen is een veelgevraagd spreker op kick-off meetings, strategiedagen, congressen en seminars. Hij is afgestudeerd bij de vakgroep Productie en Operationeel Management van de faculteit Werktuigbouwkunde van de Universiteit Twente in 1996 en hij heeft een M.Sc. in 'Strategy & Organization' behaald aan de Open Universiteit. In 2005 heeft Marcel van Assen zijn promotieonderzoek afgesloten bij ERIM (Erasmus Research Institute of Management) met het proefschrift Empirical studies on discrete parts manufacturing management.

Andere boeken door Marcel van Assen

Over Gerben van den Berg

Gerben van den Berg (1979) is senior consultant bij Berenschot. Zijn advieservaring ligt op het gebied van strategieformulering, positiebepaling en (complexe) organisatorische vraagstukken, zoals overnames, reorganisaties en outsourcing. Als adviseur is hij gericht op executives en management van voornamelijk professional service firms en zakelijk dienstverleners. Gerben van den Berg is afgestudeerd in Bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is (co)auteur van verschillende boeken op het gebied van strategie en strategisch management, waaronder I) 'Het strategieboek', II) 'Key management models 2nd edition', III) 'Excelleren = optimaliseren en innoveren. Hoe doe je dat?', IV) 'Geslaagd! 10 lessen in innovatie', en (V) 'Het groot managementmodellenboek'.

Andere boeken door Gerben van den Berg

Inhoudsopgave

Inleiding en leeswijzer
Waarom dit boek?
Voor wie is dit boek?
Opbouw van het boek

Deel 1 Aanpak voor strategische conversatie
1. Strategische conversatie: noodzaak en definitie
2. Organisatie van strategische conversatie

Deel 2 Instrumenten voor strategische conversatie
3. Instrumenten voor het verkennen van de toekomst
4. Instrumenten voor het bevorderen van creativiteit
5. Instrumenten voor het bevorderen van participatie
6. Instrumenten voor het vastleggen en uitwisselen van kennis

Referenties
Over de auteurs
Register

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Strategische conversatie