Hugo Gruijters is docent Sportbusiness aan Fontys Economische Hogeschool Tilburg, opleiding SPECO Sportcommunicatie.
Meer over de auteursSportmarketing: waardecreatie binnen de sport
Paperback Nederlands 2024 7e druk 9789054724872Samenvatting
Sportmarketing is een groeiend vakgebied, dat een grote rol speelt in de internationale sportwereld. Binnen dit vakgebied wordt er onderscheid gemaakt tussen marketing van de sport en sport als marketingplatform (sportsponsoring). Dit boek focust op de marketing van sport.
Het boek is geheel herzien ten opzichte van eerdere drukken. Het centrale model van deze editie is gebaseerd op een speciaal ontwikkeld Sportmarketingcanvas, waar de sportmarketeer in ontwikkeling maar ook de professional direct mee aan de slag kan. De verschillende onderdelen van het boek vormen samen het Sportmarketingcanvas. Sportmarketingspecifieke analyse- en beslissingsgebieden komen dan ook logisch aan bod.
Vanuit verschillende onderdelen wordt een gedegen beeld geschetst van de sportmarkt waarin een organisatie opereert en wordt op basis van de kerncompetenties van deze organisatie systematisch een waardepropositie richting afnemers ontwikkeld. Daarbij spelen elementen als branding en customer journey naast de klassiekere marketinginstrumenten een rol.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Robert Kok
Inhoudsopgave
Lijst van sportcases
Deel I Inleiding
1 Inleiding is de sportmarketing
Deel II Sportmarkt en -consument
2 De sportmarkt
3 De sportconsument
Deel III Analyse en strategische keuzes
4 Analyse en marketingstrategie
Deel IV Interactie met de doelgroep
5 Branding: merken in sport
6 Customer journey
Deel V Ontwikkeling waardepropositie
7 Productbeslissingen in de sport
8 Prijsbeslissingen in de sport
9 Distributiebeslissingen in de sport
10 Marketingcommunicatiebeslissingen in de sport
Index
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan