Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
VOORDEEL - 72% korting
,

De kloof tussen weten en doen

Hoe slimme ondernemingen kennis in actie weten te vertalen

Gebonden Nederlands 2002 9789055942589
Verkooppositie 4551
Laatste exemplaren! Op=Op!
Op voorraad | Op werkdagen voor 21:00 uur besteld, volgende dag in huis
34,95
9,95
VOORDEEL - 72% korting

Samenvatting

De zogenaamde kennisvoorsprong is een misvatting. Zelfs als ondernemingen enorme hoeveelheden geld in opleidingsprogramma's, consultants en managementtrainingen investeren. Niet dat kennis niet belangrijk is. De meeste organisaties weten echter dezelfde dingen - of kunnen die weten. Bovendien praten veel bedrijven wel over het belang van leren, kennismanagement en kenniskapitaal, maar ze zetten vaak de cruciale volgende stap niet - kennis in actie vertalen. 'De kloof tussen weten en doen' gaat over de paradox van ondernemingen die te veel weten en te weinig doen en de auteurs laten zien hoe sommige bedrijven kennis wel succesvol omzetten in actie. Jeffrey Pfeffer en Robert Sutton verklaren het ontstaan van de kloof tussen weten en doen en geven aan hoe deze kloof overbrugd kan worden. Hun boodschap is helder: Bedrijven die kennis in actie omzetten vermijden de valkuil van enkel en alleen slim praten. Managers moeten plannen, analyses, presentaties en vergaderingen niet zien als alternatief voor actie, maar deze gebruiken om tot daden te komen. Ondernemingen die ook echt iets doen met hun kennis verdrijven ook angst, maken een eind aan interne concurrentie, meten wat er toe doet en bevorderen leiders die het werk van de mensen in hun bedrijven begrijpen. De auteurs laten met talrijke voorbeelden zien hoe sommige ondernemingen de kloof tussen weten en doen overbruggen, terwijl andere ondernemingen het proberen maar er niet in slagen en weer andere het probleem weten te omzeilen.

Specificaties

ISBN13:9789055942589
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:225
Uitgever:Scriptum
Hoofdrubriek:Organisatiekunde

Expertrecensies (1)

Peter de Roode | 12 februari 2008
'Waarom willen organisaties voor hetzelfde advies nog een vijfde keer betalen?' Met deze vraag maken de auteurs duidelijk dat 'kennis hebben van' nog geen 'doen' is. Kennis die is opgedaan door lezen of door onderwezen worden, beklijft veel minder en zet minder aan tot actie, dan leren dat gebaseerd is op doen.Lees verder

Lezersrecensies

3.3 van de 5
3 stemmen
0
2
0
1
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (3)

column
Oliemannetjes
Pierre Pieterse 30 augustus 2013 Leiders weten doorgaans heel goed weten wat er moet gebeuren, maar vergeten er bij te zeggen hoe dat dan zijn beslag moet krijgen. In de managementliteratuur staat dit verschijnsel te boek als de ‘effect gap’: de CEO vertelt zijn staf wat hem voor ogen staat, vaak in schurende algemene bewoordingen (vaart maken, innoveren, veranderen, klantgericht, excelleren) maar verzuimt er bij te zeggen hoe dat dan moet.
nieuws
Spookboeken en luie journalisten
Ben Kuiken 6 november 2008 Succesauteurs Bob Sutton en Jeffrey Pfeffer hebben een nieuw boek waarin ze de vloer aanvagen met managementadvies: Management Advice: Which 90% Is Crap? Dat meldt althans managersonline.nl op zijn website. Enig gegoogle leert ons dat managersonline zelf tamelijk ‘full of crap’ is.
nieuws
De feiten achter de feiten
Pierre Pieterse 15 juli 2006 Heel veel auteurs van managementboeken presenteren de resultaten van hun onderzoek als ware geboden. De meeste geboden verdampen na verloop van tijd, maar sommige krijgen een heuse ‘gebodsstatus’. ‘Grote leiders garanderen excellerende bedrijven’. ‘Verander of ga ten onder’. 'Strategie bepaalt je lot'. Het worden managementwijsheden waar niemand nog vraagtekens bij durft te zetten. Bijna niemand dan. Jeffrey Pfeffer en Robert Sutton ontrafelen in hun boek Hard Facts. Dangerous Half-Truths, and Total Nonsense: Profiting From Evidence-Based Management vijf hardnekkige managementaxioma’s.
Alle interviews en artikelen (3)

Inhoudsopgave

Voorwoord

1. Weten 'wat' gedaan moet worden is niet genoeg
2. Als praten in de plaats komt van doen
3. Als het geheugen de vervanger wordt van denken
4. Als handelen op grond van kennis wordt belemmerd door angst
5. Meten als belemmering voor een goede oordeelsvorming
6. Als vrienden door interne concurrentie vijanden worden
7. Ondernemingen die de kloof tussen weten en doen weten te overbruggen
8. Kennis omzetten in actie

Bijlage - De enquête over weten en doen

Noten
Register

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De kloof tussen weten en doen