Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Seizoenen van de tijdgeest

Herkenbare patronen in heden, verleden én toekomst van Nederland

Gebonden Nederlands 2009 9789055946785
Niet leverbaar.

Samenvatting

Zeg '1969' en de gemiddelde toehoorder schetst een beeld van langharige hippies in een park die, stoned en halfnaakt, euforisch dansen op psychedelische muziek. Zeg '1962' en er komt een beeld op van keurige huiskamers, waar vader de krant leest en moeder in een schortje met zelfgebakken koekjes rondloopt. Hoe kunnen zulke uiteenlopende tijdsbeelden hun plek hebben in een en hetzelfde decennium?

'Seizoenen van de tijdgeest' beschrijft de golfbewegingen in de tijd en stelt dat ontwikkelingen binnen de cultuur in grote lijnen te voorspellen zijn.

Hazes, Madonna, Tarantin, Fortuyn of Tiësto, de iconen van de cultuur geven als geen ander invulling aan de seizoenen van de tijdgeest. Ze passeren allen de revue in dit boek, dat een rode draad weeft door de Nederlandse cultuur tussen 1960 en het heden, en die doortrekt richting de toekomst. Langs voorbeelden uit de afgelopen decennia uit kunst, film, muziek en de maatschappelijke en politieke actualiteit van Nederland. Want wie even terugkijkt, kan daarna goed vooruitzien. Een combinatie van nostalgisch plezier en van toekomstverwachting. Een feest der herkenning dankzij de kleurrijke beschrijvingen, de sterke duidingen en de prachtige illustraties.

Seizoenen van de tijdgeest geeft niet alleen het individuele verleden een plaats in de geschiedenis, maar plaatst ook de maatschappelijke actualiteit binnen een kader en schetst lijnen voor de toekomst.

En biedt de revolutionairen hoop.

Specificaties

ISBN13:9789055946785
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:236
Uitgever:Scriptum
Druk:1
Verschijningsdatum:16-11-2009

Expertrecensies (1)

Mariska Fennema | 21 juni 2010
Waarom was Big Brother zo'n kijkcijferhit, maar ging met de opvolger De gouden kooi alleen maar bergafwaarts? Waarom blijft Madonna steeds weer succesvol terugkomen op de muziekpodia? Volgens Tom Kniesmeijer is dit te verklaren door te kijken naar de psychologische dimensie van de tijdgeest en deze te herkennen.Lees verder

Lezersrecensies

4.6 van de 5
5 stemmen
3
2
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Tom Kniesmeijer

Tom Kniesmeijer is psycholoog, en heeft de afgelopen twintig jaar in de reclamewereld gewerkt. Hij geeft advies op het gebied van marketing, communicatie en innovatie. Daarnaast geeft hij workshops waarin de organisatie- of bedrijfsstrategie wordt afgezet tegen heersende culturele trends, om nieuw beleid beter aan te laten sluiten bij interne en externe behoeften.

Andere boeken door Tom Kniesmeijer

Inhoudsopgave

Hoofdstuk 1 Van gedachten tot boek
Hoofdstuk 2 De kracht van de seizoenen
Hoofdstuk 3 Seizoenen van de tijdgeest
Hoofdstuk 4 Winter 2006-2011: de aanloop naar de toekomst
Hoofdstuk 5 Cultuuriconen, muziek, televisie, film, kunst en politiek
Hoofdstuk 6 Sporen van een nieuwe lente
Hoofdstuk 7 Reikwijdte

Namenregister
Literatuurlijst

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Seizoenen van de tijdgeest