Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

De merkrolmethode

Over merkportfolio's, grindbakken en kalkoenen

Gebonden Nederlands 2012 1e druk 9789055948628
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

In een sterk merkportfolio zijn de merken samen succesvoller dan alleen, omdat de organisatie door het voeren van verschillende merken meer kan doen in de markt. In essentie gaat het om eenvoudige vragen, zoals wat u wel en niet kunt doen met één merk en wat het kost om verschillende merken te voeren.

In werkelijkheid worden merkportfoliovraagstukken vaak complex en emotioneel en zijn de oplossingen suboptimaal. Veel analyses stranden in de grindbak van macho-beslissingen om alles om te zetten in één merk, zonder goed doordacht te hebben wat daarmee wordt weggegooid. Of wordt juist besloten om maar niets te veranderen, omdat het zo moeilijk is keuzes te maken waar iedereen gelukkig van wordt.

Merkportfolio's zijn veelal niet bedacht maar organisch gegroeid door fusies en nieuwe initiatieven in de markt. De verantwoordelijken en betrokkenen voelen zich vaak sterk verbonden met hun merk en dat kan leiden tot gevoelige dilemma's - moet u aan een kalkoen vragen om beslissen over het kerstmenu? Tegelijkertijd is het de uitdaging om juist met de kennis en expertise van deze ervaringsdeskundigen te komen tot een optimaal merkportfolio.

In dit boek wordt de lezer langs de grindbakken en kalkoenen van merkportfoliovraagstukken gevoerd via de 9 stappen van de Merkrolmethode: een procesmatige aanpak om gezamenlijk en objectief te komen tot een beter merkportfolio. Deze methode is ontwikkeld in de dagelijkse praktijk van Achmea door het integreren van de theorie rond merken, merkportfolio's, marketing, waardeketens visie en strategie. De theorie wordt ondersteund met een case over de conversie van 800.000 klanten van Groene Land Achmea en PWZ Achmea naar Zilveren Kruis Achmea.

Specificaties

ISBN13:9789055948628
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:208
Uitgever:Scriptum
Druk:1
Verschijningsdatum:11-5-2012
Hoofdrubriek:Marketing

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Over Jeroen Kemperman

Jeroen Kemperman is Senior Manager Strategie, Programma's en Investeringen bij Achmea, divisie Zorg & Gezondheid.

Andere boeken door Jeroen Kemperman

Over Liedewij Trampe

Liedewij Trampe is senior adviseur brandmanagement bij Achmea.

Andere boeken door Liedewij Trampe

Inhoudsopgave

Voorwoord

1: De Merkrolmethode
Inleiding
De Merkrolmethode

Fase 1: Wie wil je zijn voor welke klanten?
Stap 1. Verankeren van de visie
Stap 2. Segmenteren van de markt
Stap 3. Positioneren in merkrollen per segment

Fase 2: Wat wil je doen in de markt?
Stap 4. Verdiepen klantwaarde en eisen merkrollen
Stap 5. combineren van merkrollen
Stap 6. Creëren van het ideale merkportfolio

Fase 3: Hoe maak je de idealen waar?
Stap 7. Toetsen van de huidige merkportfolio
Stap 8. Bepalen van het nieuwe merkportfolio
Stap 9. Implementeren en waarmaken

2: Case Achmea: Zilveren Kruis Achmea, Groene Land Achmea en PWZ Achmea
Inleiding
De Merkrolmethode in de praktijk

Fase 1: Wie wil je zijn voor welke klanten?
Stap 1. Visievierluik
Stap 2. Segmenteren van de zorgmarkt
Stap 3. Positioneren in merkrollen per segment

Fase 2: Wat wil je doen in de markt?
Stap 4. Verdiepen klantwaarde en eisen merkrollen
Stap 5. combineren van merkrollen
Stap 6. Creëren van het ideale merkportfolio

Fase 3: Hoe maak je de idealen waar?
Stap 7. Toetsen van de huidige merkportfolio
Stap 8. Bepalen van het nieuwe merkportfolio
Stap 9. Implementeren en waarmaken

3: De theorie achter merken en merkportfolio's
Het merk als strategisch instrument
Basisbegrippen Merkrolmethode

Noten
Literatuurlijst
colofon

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De merkrolmethode