De waterstofeconomie
Schone en duurzame energie voor iedereen
Paperback Nederlands 2004 9789056375836Samenvatting
'De waterstofeconomie' verhaalt over een alternatief energiesysteem dat in opkomst is, nu het einde van het olietijdperk in zicht komt. Politiek, bedrijfsleven en actiegroepen zijn het eens: de huidige economie, gegrondvest op de vervuilende verbranding van fossiele brandstoffen, moet worden opgevolgd door een economie die draait op waterstof. Nu al wordt waterstof als brandstof gebruikt op IJsland, waar je kunt tanken bij waterstofpompstations. Er rijden bussen op waterstof rond in Amsterdam, Hamburg, Stuttgart, Londen, Luxemburg, Barcelona, Madrid, Porto en Stockholm.
Jeremy Rifkin laat zien dat het economisch en politiek haalbaar - zelfs verstandig en rendabel - is om direct te beginnen met een mondiale waterstofrevolutie. Waterstof is een schone, veilige en eerlijke energiebron. Het is schoon omdat er bij de waterstoftechnologie geen afvalstoffen zoals kooldioxide worden geproduceerd, alleen water. Het is veilig omdat de wereld veel minder afhankelijk wordt van de olie uit het Midden-Oosten. En het is eerlijk omdat er genoeg waterstof is voor iedereen: het is het meest voorkomende element in het universum. Overal ter wereld krijgen mensen, rijk en arm, de mogelijkheid om zelf energie op te wekken en te bewaren. De waterstofeconomie betekent een revolutie op economisch, politiek en klimatologisch gebied.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1.. . .Twee visies
2.. . .De dalende lijn van Hubberts klokvormige curve
3.. . .Energie en de opkomst en ondergang van de beschavingen
4.. . .Het tijdperk van de fossiele brandstoffen
5.. . .De islamitische wildcard
6.. . .Een wereldwijde ineenstorting
7.. . .De eerste scheuren
8.. . .De opkomt van de waterstofeconomie
9.. . .Een herglobalisering van onderaf
Noten
Bibliografie
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan