Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Stra

Een wonderlijk woordenboek voor de weldenkende manager

Paperback Nederlands 2005 9789058711953
Verkooppositie 1727284 dagen in de top 100
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Samenvatting

Managers praten voortdurend over strategie. Waarom doen ze dat eigenlijk? En is het wel wenselijk?

Ten Bos en Kaulingfreks komen met een origineel maar provocerend antwoord: het belangrijkste doel van strategisch management bestaat uit het bestrijden van wonderdoeners, ondernemers, creatievelingen en andere virtuozen. Daartoe wordt een even domme als genadeloze denkorde opgelegd aan mensen in organisaties. Wat in principe een mooi vak kan zijn, ontaardt in de praktijk in een zinloze obsessie met protocollen, audits en andere vormen van nepcontrole.

De auteurs verklaren onomwonden de oorlog aan die denkorde. Zij betogen dat de strategieën van de toekomst dergelijke bedrijfskundige nachtmerries achter zich laten. Strategie krijgt pas betekenis als men zich verdiept in ondernemerschap, politiek, economie en filosofie. Dat vereist een bereidheid om nieuwe manieren van denken te exploreren. Een scherp oog voor toevalligheden, wonderen en paradoxen gaat daarbij hand in hand met een wantrouwen jegens de organiseerbaarheid van de wereld.

Dit boek, dat opgezet is als een humoristisch en kritisch lexicon, is daarmee een must voor beleidsmakers en beslissers uit de publieke en private sector die serieus werk willen maken van de gedachte dat het in hun organisaties anders kan en anders moet.

Specificaties

ISBN13:9789058711953
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:205
Druk:1
Verschijningsdatum:14-6-2005

Expertrecensies (1)

Jaap Peters | 29 augustus 2005
Als je een boek onder ogen krijgt van de managementfilosofen René ten Bos en Ruud Kaulingsfreks dan ga je er eens even goed voor zitten. Twee bekende heren die in de regel wat te melden hebben en die met elkaar besloten hebben 'een wonderlijk woordenboek voor de weldenkende manager' (dat is de ondertitel) te schrijven.Lees verder

Lezersrecensies

3.5 van de 5
4 stemmen
2
0
1
0
1

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over René ten Bos

René ten Bos (1959) is hoogleraar filosofie aan de Radboud Universiteit Nijmegen en honorary professor aan de Universiteit van St Andrews in Schotland. Hij is voornamelijk geïnteresseerd in kritische management theorieën en heeft gepubliceerd over verschillende onderwerpen, zoals organisatie-ethiek, strategisch management en genderstudies. In de afgelopen jaren heeft René ten Bos lezingen en cursussen gegeven voor verschillende organisaties en bedrijven, waaronder Corus, Philips, AKZO, Stork, Vodafone, Rabobank, Ministerie van Justitie, verschillende ziekenhuizen, scholen, politieorganisaties. Van 1999 tot 2003 was hij redactielid van M&O (bekendste Nederlandstalige wetenschappelijk managementtijdschrift). Ook is hij redactielid geweest van het tijdschrift Filosofie in Bedrijf. Ten Bos is een bekende spreker voor zowel academisch als management publiek. Van zijn hand verschenen eerder bij Uitgeverij Boom onder meer: Het geniale dier (2008), Stilte, geste, stem (2011), Water (2014), Dwalen in het antropoceen (2017) en Extinctie (2019).

Andere boeken door René ten Bos

Inhoudsopgave

Inleiding

- Aanwezigheid
- Bedrijfskunde
- Beoordeling
- Beslissing
- Cartesiaan
- Domheid
- Economie
- Eenheid
- Ethiek
- Gemeenschap
- Glas
- Globalisatie
- Grens
- Kennis
- Klant
- Kunst
- Lijstjes
- Maffia
- Managers
- Misantropie
- Narrativiteit
- Nul (0)
- Onderbuik
- Ondernemer
- Paradox
- Planning
- Plooi
- Rat
- Rhizoom
- Ruis
- Strategie
- Succes
- Toeval
- Unternehmung & Betrieb
- Verantwoordelijkheid
- Verraad
- Waarhei
- Water
- Winst
- Wonderen

Dankwoord

Verantwoording illustraties

Managementboek TOP 5

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Stra