
Lees verder
Jim Collins is adviseur van succesvolle bedrijven: hoe ze groeien, excelleren en hoe goede bedrijven 'great' worden.
Meer over de auteursDit is een van de meest relevante managementboeken ooit verschenen, maar in Nederland jaren slechts in select gezelschap bekend geweest. De Nederlandse vertaling zal daar verandering in brengen. In de Verenigde Staten is deze klassieker al jarenlang een bron van informatie voor succesvolle bedrijfsvoering.
Dit boek vertelt het verhaal van achttien visionaire bedrijven zoals 3M, Wal-Mart, Sony, Walt Disney en Hewlett-Packard. Wat onderscheidt deze ondernemingen van andere ondernemingen? Gaat het om charismatische leiders, visionaire marktinzichten of een adequate bedrijfsvisie? Nee, het betreft iets blijvenders en essentiëlers. Visionaire bedrijven onderkennen het verschil tussen wat nooit mag veranderen en wat open kan staan voor verandering, tussen wat echt heilig is en wat niet. De zeldzame kunst om continuïteit en verandering te managen is nauw verbonden aan de kunst een visie te ontwikkelen.
De auteurs deden uitgebreid onderzoek naar de bedrijfsvoering van de achttien geselecteerde bedrijven en vergeleken deze met een van hun directe concurrenten. Zo plaatsten zij honderden voorbeelden in een coherent kader van praktische concepten, zodat ondernemers en managers van alle niveaus ze kunnen toepassen.