

Jan-Dirk den Breejen is expert op het gebied van High Performance Teams (HPT) en High Performance Organisations (HPO).
Meer over Jan-Dirk den Breejen MA, MSc
Rendement van leren en veranderen
Een resulaatgerichte aanpak in een ExcelLerende Organisatie
Ingenaaid Nederlands 2004 1e druk 9789058712745Samenvatting
Hoe kunt u laten zien dat opleiden rendement oplevert? In Rendement van leren en veranderen' vindt u een compleet antwoord op deze vraag. De auteur beperkt zich niet alleen tot het maken van een kosten/batenanalyse, maar reikt een visie en praktische instrumenten aan om opleiden, trainen en ontwikkelen beter te laten aansluiten bij uw bedrijfsdoelstellingen. Het boek behandelt een bruikbaar en vernieuwend concept voor de ontwikkeling van het individu, de professionalisering van een hele afdeling, of de begeleiding bij een organisatieverandering: het PPM-procesmodel.
Het model is gebaseerd op de ervaring van duizenden mensen die aan de hand van PPM met succes hebben gewerkt aan de ontwikkeling van hun organisatie en daardoor aan zichzelf. Bij PPM staan de organisatiedoelen centraal. Met deze doelen voor ogen kijkt u naar de verschillen tussen de gewenste en de waargenomen prestaties in de organisatie. Waar gaan zaken mis? Waar liggen kansen? Deze kunnen met behulp van de Performance Gap Scan, opgespoord en geanalyseerd worden. Met die analyse kunt u vervolgens zogenaamde werkleertrajecten voor medewerkers of teams opstarten, met als doel de gevonden gaps te dichten. De medewerkers zijn vanaf het allereerste begin bij dit proces betrokken, waardoor er draagvlak ontstaat voor noodzakelijke veranderingen. Zo komt u tot een ExcelLerende Organisatie: een lerende organisatie die prestatiegericht is en waar een krachtige leeromgeving de ontwikkeling, groei en verandering faciliteert.
'Rendement van leren en veranderen' is een innovatief boek voor mensen die verantwoordelijk zijn voor het leren en ontwikkelen van organisaties en mensen.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Jan-Dirk den Breejen MA, MSc
Inhoudsopgave
Inleiding: de kick van het kunnen
1 Op weg naar een ExcelLerende Organisatie
1.1 Opbouw van het boek: perspectieven overbruggen.
1.2 Organisatieveranderingen en leerprocessen: een integrale aanpak
1.3 Sturing in organisaties: centraal of decentraal?
1.4 De ExcelLerende Organisatie: Excellerend ondernemen en lerend veranderen
1.5 ExcelLerend veranderen met werkleertrajecten
2 Performance gaps: kansen voor lerend veranderen
2.1 De HRD-functie als motor van de ExcelLerende Organisatie
2.2 De Performance Gap Scan
2.3 Vijf performance gaps
3 Lerend veranderen in werkleertrajecten
3.1 Verandering van mens en organisatie: evolutie of revolutie?
3.2 Van opleiden en trainen naar leren en veranderen
3.3 Lerend veranderen in twaalf stappen met PPM
3.3 Teams zetten werkleertrajecten op met PPM
3.4 PPM als integraal onderdeel van een opleiding of training
4 Rendement meten van lerend veranderen
4.1 Het meten van leereffecten
4.2 Leereffecten meten met de BSL - de theorie
4.3 Leereffecten meten met de BSL - de praktijk
4.4 Werkleertrajecten afstemmen op organisatiedoelen
4.5 Meetbare doelen stellen met de BSL
4.6 Tips voor de implementatie van de BSL
5 Lerend veranderen mogelijk maken
5.1 De manager: coach of obstakel voor leerprocessen?
5.2 Presteren met het team in jezelf: het Personae Competentie Model
5.3 Persoonlijke ontwikkeling vanuit drijfveren
5.4 Impliciete kennis toegankelijk maken
Praktijkcases
- Halvering nee-verkopen bij Kijkshop
- Cursus magazijnmanagement leidt tot reorganisatie
Samenvatting
Nawoord
Bijlagen
1 ExcelLerende Organisatie Scan: de vier perspectieven
2 Performance gaps: oorzaken en oplossingsrichtingen
3 Voorbeelden van veel gebruikte Kritieke Succes Factoren
4 Risicoscan voor werkleertrajecten
Gebruikte en aanbevolen literatuur
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan