

Gerard Baars is directeur van het Risbo aan de Erasmus Universiteit. Zijn voornaamste expertisegebieden zijn onderzoek naar studiesucces in het hoger onderwijs en het didactisch gebruik van ICT in het hoger onderwijs.
Meer over de auteursLeren (en) doceren met digitale leermiddelen in het hoger onderwijs
Paperback Nederlands 2006 1e druk 9789059314474Samenvatting
In 'Leren (en) doceren met digitale leermiddelen in het hoger onderwijs' staat het ontwerpen, uitvoeren en evalueren van cursussen waarin gebruik wordt gemaakt van digitale middelen centraal. Naast algemene informatie over het leren en doceren met digitale middelen gaat dit boek in op competenties die docenten en studenten nodig hebben om goed te kunnen functioneren in een onderwijsomgeving waarin digitale middelen worden gebruikt. In dit boek wordt een gedetailleerd en concreet stappenplan aangereikt voor het ontwerpen, ontwikkelen en evalueren van volledig digitale cursussen en van cursussen waarin digitale middelen worden gebruikt. De informatie in dit boek wordt ondersteund met tipsheets die docenten en onderwijsadviseurs direct kunnen gebruiken bij het vormgeven van digitaal onderwijs.
Leren (en) doceren met digitale leermiddelen in het hoger onderwijs is primair bedoeld voor docenten in het hoger onderwijs. Het is zowel geschikt voor docenten met veel didactische ervaring als voor docenten in opleiding. Daarnaast biedt dit boek veel bruikbare informatie voor onderwijsadviseurs en docenttrainers op het gebied van e-learning.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1 Onderwijs met digitale leermiddelen
1.1. Wat is leren?
1.2. Wat is doceren?
1.3. Wat is onderwijs met digitale leermiddelen?
1.4. Voordelen van digitale leermiddelen
1.5. Gebruiksscenario's voor digitale leermiddelen
1.6. Visies op onderwijs met digitale leermiddelen
1.7. 'Goed' onderwijs met digitale leermiddelen
2. Competenties voor digitaal onderwijs
2.1. Kennis, vaardigheden en attitudes van docenten
Lees meer...
2.2. Uitgangspunten voor 'goede' professionaliseringsactiviteiten
2.3. Kenmerken van succesvolle studenten
2.4. Scholing van studenten voor eht leren in een digitale omgeving
3. Ontwerpen, uitvoeren en evalueren van digitaal onderwijs
3.1. De beginsituatie bepalen
3.2. De doelstellingen formuleren
3.3. Digitale leerstof selecteren
3.4. Digitale werkvormen selecteren
3.5. Organisatie: groeperingsvormen, rolverdeling en tijdsplanning bepalen
3.6. Digitale leermiddelen selecteren
3.7. Digitale begeleidingsvormene selecteren
3.8. Digitale evaluatie van een cursus
Aanbevolen bronnen voor verdere verdieping
Tipsheets
Literatuur
Register
Over de auteurs
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan