René ten Bos (1959) is hoogleraar filosofie aan de Radboud Universiteit Nijmegen en honorary professor aan de Universiteit van St Andrews in Schotland. Hij is voornamelijk geïnteresseerd in kritische management theorieën en heeft gepubliceerd over verschillende onderwerpen, zoals organisatie-ethiek, strategisch management en genderstudies.
Meer over Rene ten BosMerkwaardige moraal
Goed en kwaad in managementtheorie en praktijk
Ingenaaid Nederlands 1998 9789070512811Samenvatting
Hoe gaan de mensen in uw organisatie met ethiek om? Durven zij de onvermoede stem van hun geweten te volgen en is daar in uw organisatie ruimte voor? Hebben zij het lef om het ergens mee oneens te zijn? Of wordt zo'n houding stelselmatig ondergraven door het beleid van uw organisatie? En hoe zit het met hun autonomie? 'Merkwaardige Moraal' onderzoekt het vreemde fenomeen dat termen als bedrijfsethiek en autonomie wel overal te horen zijn, maar binnen organisaties in de praktijk met argwaan bekeken worden. In tien hoofdstukken bespreekt René ten Bos actuele kwesties als vertrouwen, empowerment, leiderschap, cultuur professionalisme en bedrijfsethiek. Hij gaat met name in op de vraag welke invloed deze kwesties hebben op de autonomie van medewerkers en managers. Dit boek opent uw ogen voor het belang van medewerkers met een eigen visie en de durf daarvoor uit te komen. Lees het en ga na hoeveel lef u uit uw eigen organisatie kunt halen.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lezersrecensies
Over Rene ten Bos
Inhoudsopgave
Inleiding
1. Vertrouwen en liegen
2. Lerende organisaties en foutentolerantie
3. Over temmen en domesticeren
4. Empowerment: evangelie of hypocrisie
5. Over echt werk, vriendschap en vergeten
6. Het leiderschap dat er altijd al geweest is
7. Professionalisering: het nieuwe rationalisme
8. Twee soorten ethiek
9. Morele emoties
10. De keuken van Machiavelli
Noten
Bibliografie
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan