Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Organiseren met zin

Waardenvolle verhalen

Gebonden Nederlands 2010 1e druk 9789077983683
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

'Organiseren met zin' is een managementboek met meerdere dimensies. Het gaat over kernwaarden, verhalen en communicatie. Het raakt bovendien verschillende vakgebieden, waaronder HR, organisatiekunde en communicatie.

Maar eigenlijk gaat het over verbinden. Congruent maken van wat u gelooft en wat u doet. Het verbinden van de binnenwereld, (de collectieve waarden en overtuigingen) met de buitenwereld, dat wat u concreet kunt zien en ervaren, zoals symbolen, beelden, huisstijl, inhoud en vorm van de communicatie en het gedrag van de mensen zelf.

In 'Organiseren met zin' vloeien vorm en inhoud in elkaar over. Op zoek gaan naar de zin betekent voor mij op zoek gaan naar passie en plezier en de verbinding maken tussen taal en betekenis. De betekenis die u bijvoorbeeld geeft aan het principe 'verantwoordelijk zijn voor elkaar' hangt sterk samen met beleving. Organiseren met zin gaat ook over het voelbaar maken van abstracties, het onderbewuste dat uw keuzes bepaalt, maar dat vaak moeilijk benoembaar is. Het nodigt uit om verder te kijken dan wat u aan de oppervlakte ziet. Door de metafoor ervaart u betekenis vaak beter dan door een formele omschrijving, hoe zorgvuldig die ook is.

Wat duurzaam succesvolle organisaties gemeenschappelijk hebben, is authenticiteit. De medewerkers zijn zich bewust van een unieke identiteit en maken daar graag deel van uit. Op hun beurt identificeert ook de omgeving zich graag met zulke bedrijven. Ze vormen een levende gemeenschap met een eigen aansprekend verhaal, heldere waarden en een collectieve ambitie.

Er wordt voortdurend een beeld gevormd van de aard en kwaliteit van organisaties. De uitdaging is om zodanig authentiek te communiceren dat de percepties in lijn zijn met wie u werkelijk bent. Dat vraagt om een constant proces van afstemming tussen ratio en emotie, feiten en beleving, dat wat latent is manifest maken. Hoe meer synchroniciteit aanwezig is, des te meer betekenis en zingeving wordt ervaren.

Hoe laat u zien wat uw identiteit, u natuur is. Uitdrukken wie u bent als organisatie kun u vergelijken met een bloemknop die zich langzaam ontvouwt. Wat zich manifesteert, was natuurlijk al aanwezig in de wortel, maar wordt pas zichtbaar als het zich opent en naar buiten treedt, als kleuren en vormen tevoorschijn komen.

De voorbeeldverhalen in het boek spreken van nieuwe mogelijkheden, nieuwe verbindingen en relaties. Er wordt geen win-lose wedstrijd meer gespeeld, maar een win-win situatie geschapen. Door u te verbinden met de innerlijke en uiterlijke wereld, wordt het vanzelfsprekend om uw identiteit uit te drukken. U kunt eenvoudig niet anders.

Specificaties

ISBN13:9789077983683
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:160
Druk:1
Verschijningsdatum:17-10-2010
Hoofdrubriek:Organisatiekunde

Lezersrecensies

3.5 van de 5
4 stemmen
1
2
0
0
1

Over Raymond Godding

Raymond Godding is tekstschrijver, verbeelder en communicatie-adviseur. Hij begeleidt organisaties bij het definiëren en uitdrukken van hun organisatie-identiteit.

Andere boeken door Raymond Godding

Inhoudsopgave

Inleiding

1 Woordenvol communiceren
2 Op zoek naar het collectief karakter
3 De kleur van je communicatie
4 Soul Xpress, uitdrukken wie je bent
5 Corporate Story, de visie tot leven gewekt
6 Inspirerende organisatieverhalen:
- Anders betrokken
- Anders organiseren
- Anders werken
7 Verhaal in wording
Tips, handreikingen en werkvormen

Verder lezen

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Organiseren met zin