Lees verder
Hans van Dijk is copywriter en was enkele jaren de meest bekroonde copywriter van Nederland.
Meer over Hans van DijkZapklare brokken
Alles wat je moet weten over reclame
Ingenaaid Nederlands 2007 1e druk 9789078263036Samenvatting
Alles wat u moet weten over reclame
De reclame is een leuke bedrijfstak. U kunt er net zoveel verdienen als een hersenchirurg, zonder echt iets geleerd te hebben. Wat u nodig heeft is enig talent, gezond verstand en een boek met inzicht in hoe reclame wérkt. En dat is - ook toevallig - dit boek: een handzaam, leesbaar en leuk boek van een insider.
Alle theorie in het kort
Vrijwel alle theorieën, begrippen en vaktermen die u bij reclamebureaus dagelijks hoort, komen aan de orde. USP, image, positioneren, reason why, merk, concept, likeability... alles wordt helder uitgelegd. Moet dat allemaal in het Engels? (Helaas wel.) Hebben we er nu nog wat aan? (Soms meer dan u denkt.) En wat kunnen we leren van groten als Ogilvy en Bernbach? (Veel.)
De praktijk in de breedte
'Zapklare brokken' is vooral een praktische gids. Hoe werkt een reclamebureau? Wat komt er kijken bij het bedenken van een idee? Waarom is reclame verslaafd aan Bekende Nederlanders? Hoe zit het Nederlandse bureaulandschap in elkaar? En: hoe vindt u daar een baan?
'Zapklare brokken' is ook een mooi boek, dankzij de vormgeving van George Noordanus en zoon Erwin. Een klein voorproefje daarvan krijgt u door het pdf-hoofdstuk te bekijken.
Specificaties
Expertrecensies (3)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Over Hans van Dijk
Inhoudsopgave
1. Voorspel
Ideeën
Het reclamebureau
De klant
Effectiviteit
2. Oude geloven
Belofte
Aida
Naamreclame
Associatie
Benefit
USP
Reason why
Marketing
Positioneren
Image
Hidden persuaders
3. De consument (en de weg ernaartoe)
Doelgroep
Marktonderzoek
Communicatietheorie
Consumentengedrag
Media
Mediumtypen
Raar voorstel
Internet
Middelen
Geïntegreerde reclame
4. Nieuw geloof
Het merk
Werken voor merken
Zijspoor: mensmerken
Twijfels aan het merk
5. Het proces
Briefing
Strategie
Campagne
Richtingenplan
Creatie
Executie
Copy
Art direction
Creatief directeur
6. Bijzondere gevallen
Corporate advertising
Overheidscampagne
Create reasons to advertise
Advertising property
Likeability
Humor
Bekende Nederlander
BNQ
Kleine bedrijven
7. De reclamewereld
Reclamewereld
Pitch
Geld
Prijzen
Werken in de reclame
Ethiek
Hoe nu verder?
Woordenlijst
Register van mensen en merken
Woord van dank
Over de schrijver
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan