



Donatus Thöne is coach, trainer en consultant. Hij studeerde Klinische Pedagogiek en volgde een reeks coachingsopleidingen bij onder meer Phoenix en Piet Weisfelt. Hij studeerde aan het Anna Freud Institute en heeft de opleiding stervensbegeleiding gedaan bij Beth Weiner, een leerling van Elizabeth Kübler-Ross.
Meer over de auteursHet Voor- en Doorleesboek over Leren
Paperback Nederlands 2007 4e druk 9789080587724Samenvatting
Leren is de zuurstof van het leven. Maar als leren zo belangrijk is, waarom weten we dan eigenlijk zo weinig over het leerproces? De auteurs van dit boek zijn van mening dat het kennen van een aantal processen in het leren, inzicht in dat leren kan verschaffen. Inzicht dat uitzicht geeft en uitzicht kan overzicht geven.
Dit boek is een voorleesboek voor kinderen én een doorleesboek voor managers en andere volwassenen die niet te oud zijn om nieuwe dingen te leren. En dat geldt eigenlijk voor iedereen.
Waarom gaat dit boek over leren?
Leren is een van de minst begrepen en minst besproken onderdelen van het managen. Wordt er bij een opleidings- of carrièrevraag wel eens stilgestaan bij de vraag: hoe leren mijn medewerkers het best? Hoe leer ik zelf het best? Wilt u als manager dat iemand zich verder ontwikkelt of carrière maakt, dan moet u weten hoe die persoon leert.
Het rendement van cursussen en trainingen is schrikbarend laag. De oorzaak van dit lage rendement is het gebrek aan inzicht in het leerproces. Leren is echter een wezenlijk onderdeel van opleiden en met dit boek wordt meer inzicht gegeven in hoe mensen leren om zo het rendement van het leren én het plezier in leren te verhogen.
Waarom sprookjes bij een boek over leren?
Voorlezen is een bron van leren. Wat gebeurt er met u als u de woorden hoort: 'Er was eens, heel lang geleden in een land hier ver vandaan, een wonderschoon prinsesje ...'? Door het sprookje vallen we terug in onze jeugd en in die tijd waren zowel onze leergierigheid als het leerrendement het hoogst. Zo kunnen we op latere leeftijd nog eens goed kijken naar de bijzondere wereld van het leren.
Bovendien zijn de sprookjes gelaagd: in ieder sprookje zit onder het spannende verhaal ook een les of op zijn minst een moraal. Over vindingrijkheid, over het nut van waakzaamheid, over hebzucht, over afwegingen tussen goed en kwaad, enzovoort. De metaforen die gebruikt worden in sprookjes zijn prachtige middelen om complexe processen inzichtelijk te maken.
Het Financieele Dagblad:
"Met dit boek wordt ingehaakt op de huidige trend naar 'verhalen met een managementboodschap'."
Carp:
"De lezer kan leren welke lesmethode en welke leerstrategie het best bij hem past. De auteurs behandelen alle aspecten van het leertraject. (...) Want, stelt Thöne, leren is een van de minst begrepen en minst besproken onderdelen van management."
Haarlems Dagblad:
"Strikt genomen is Sprookjes voor Managers een uitgelezen boek voor jonge vaders en moeders die de ambitie hebben in een of andere managementfunctie carrière te maken." (...)
"De moraal van dit verhaal heeft wel iets van de verwerkelijking van een sprookje over een knaap die ondanks zijn woordblindheid op latere leeftijd alsnog zicht kreeg op de letteren."
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
- Leren stopt nooit!
- Er was eens...
1. Leren communiceren
- Op pad met Mara
- Leren communiceren
2. Leren veranderen
- Het offer
- Fasen van verandering
3. Fasen van leren
- De paraplu
- Fasen van leren
4. Barrières bij het leren
- Het dieet
- Veranderen
5. Leerinterventies
- Paardrijden
- Leerinterventies
6. Leerstrategie
- De oude man
- De leerstrategie
7. Doelgericht of doelgeleid leren?
- De stier
- Doelgericht en doelgeleid leren
8. Leren omgaan met emoties
- De eenhoorn
- Leren omgaan met emoties
9. Leren luisteren
- De race
- Leren luisteren
10. Leren en zelfvertrouwen
- Het toernooi
- Zelfvertrouwen
Tot slot
- Leren voorlezen
- Verantwoording
- Colofon
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan