Van kiem tot cash
Innovatieparadoxen in perspectief
Ringband Nederlands 2006 1e druk 9789080943056Samenvatting
Hoe geeft u als bedrijf innovatie vorm in de praktijk? Een interessante vraag die in 'Van kiem tot cash' beantwoord wordt aan de hand van de Innovatiecirkel. Deze Innovatiecirkel omvat drie stadia: creatie, implementatie en kapitalisatie. Om als bedrijf succesvol te innoveren, dient elke keer opnieuw de cirkel doorlopen te worden. Hiervoor bestaat geen standaardaanpak. Hoe een bedrijf het best invulling kan geven aan innovatie, wordt bepaald door factoren als markt, bedrijfsomvang, concurrentie, product, mate van volwassenheid, etc.
Dit neemt niet weg dat innovatie voor elk bedrijf, groot of klein, pure noodzaak is. Innovatie leidt tot nieuwe perspectieven, vooruitgang, een beter resultaat, concurrerend vermogen, een bloeiende economie. Er is moed voor nodig en doorzettingsvermogen. Dat blijkt uit de interviews met elf prominenten uit het bedrijfsleven en kennisinstellingen, die eveneens in dit boekje zijn opgenomen. Zij bieden de lezer een kijkje in de innovatiekeuken van hun eigen bedrijf c.q. instelling. Daarnaast geven ze hun visie op de innovatiekracht van Nederland. Wat doet ons land goed, waar laat het kansen liggen?
De auteurs van 'Van kiem tot cash' bieden managers inzicht in vele, soms paradoxale vormen van innovatie. Dit gebaseerd op hun jarenlange advieservaring als Berenschot-consultant op het gebied van innovatie bij uiteenlopende bedrijven. De praktijkvoorbeelden onderstrepen het belang van innovatie in de huidige samenleving.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Voorwoord
Inleiding
CV's geïnterviewden
Interviews: paradoxen in perspectief
Piet Boon - Om te innoveren, moet je voor alles openstaan
Alexius Collette - Lef hebben, dan bereik je meer
Anne Flierman - Innovatie is de speelbal van een lobbyachtig dispuut geworden
Sibbe Hoekstra - Innovatie gebeurt te versnipperd en te chaotisch
Peter Jongenburger - Het is pas een innovatie als je het toepast
Arie Kraaijeveld - Zonder technologische vernieuwing geen bloeiende economie
Joop Sistermans - Innovatie betekent altijd een doorbraak
Jan Tichelaar - Productinnovatie is onze corebusiness
Herman van Wechem - Innovatie moet je gewoon doen
Jan Zuidam - Zonder innovatie komt deze maatschappij niet vooruit
Herman van der Zwaan - Innovatie moet uit het bedrijf zelf komen
Over de auteurs
Colofon
Anderen die deze ringband kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan